Kommunen arbetar tillsammans med lokala taxichaufförer och Lähitaksi för bättre service. Taxitillgängligheten speciellt på landsbygden har konstaterats vara bristande, vilket har bekräftats både genom feedback av klienter och av taxichaufförer. Lähitaksi åtgärdar nu tekniska problem i samband med taxibeställningar och det bör nu vara lättare att få taxi.
Av denna orsak vill handikappservice ännu en gång påminna färdtjänståkare om att taxibeställning alltid görs via Lähitaksis servicenummer om man inte är beviljad bekant taxi enligt särskilt beslut av kommunen. Hemfärd kan dock bokas direkt av samma chaufför som har tagit dig till ditt mål. Chauffören meddelar om han har möjlighet att ta köran. I annat fall ber han dig vända dig till centralen för bokande av hemresa.
Kommunen kommer under november månad att göra en uppföljning av situationen och utvärdera om tillgängligheten i praktiken förbättrats. Uppföljningen görs tillsammans med Lähitaksis representant och lokala taxichaufförer.
Lähitaksi fortsätter tillsvidare att sköta kommunens färdtjänst, fram tills den nya Esbo färdcentralen tar över. Det är ännu oklart när den verkliga övergången sker. Den riktgivande information kommunen fått från Esbo tyder på att övergången sker under sommaren 2020.
Läs även