Varumärkesarbetet är en del av stadens strategi
Varumärkesprojektet ”Vadå Raseborg?” började i februari 2020. Stadens strategi ligger som grund för varumärkesarbetet.
”Vi gör Raseborg bättre känt med hjälp av imagearbete och aktiv kommunikation…”
Raseborg stads strategi 2018-2021
Man skall dock inte blanda stadens strategiarbete med stadens varumärkesarbete. Stadens strategiarbete strävar efter att hitta en gemensam målbild som beskriver vad man vill att en stad skall utvecklas att bli i framtiden och vilka saker man väljer att fokusera på för att nå dit. Stadens varumärkesarbete handlar om att identifiera vem vi är och hur vi uppfattas just nu, speciellt med tanke på dem vi vill locka att flytta och bo här.
Målsättningen för varumärkesarbetet är att göra Raseborg bättre känt bland potentiella inflyttare genom att identifiera stadens platsvarumärken (finns det en eller flera?), men också kartlägga stadens organisations varumärken och enhetliggöra dem. Detta gör vi för att kunna kommunicera om Raseborg på ett tydligare och slagkraftigare sätt. Genom att kommunicera en tydligare bild av Raseborg som framhäver våra fördelar (utan att glömma möjliga nackdelar) vill vi locka fler att flytta till Raseborg och trivas här. I förlägningen leder möjlig inflyttning till att vi kan upprätthålla stadens service på en bra nivå och utveckla staden vidare till en ännu bättre plats att leva och bo på.
Vad är ett varumärke?
Man kan beskriva ett varumärke t.ex. så här ”Ett varumärke är en samling av uttryck vars mål är att göra en enhet (t.ex. en person, organisation, företag eller stad) igenkännbar”. Varumärket uttrycks varje gång en person är i kontakt med varumärket. Det kan handla om att du beskriver hur du upplever livet i Raseborg till en bekant. Det kan också hända att någon ser en reklamskylt på gatan med en bild och en slogan som beskriver Raseborg eller att en kommentar om Raseborg dyker upp i flödet på sociala medier. När en turist råkar träffar en trevlig dam på torget i Raseborg och får en positiv första kontakt till platsen, sprids en känsla av vad Raseborg är. Det finns alltså många olika slags kontaktytor, som skapar sinnesbilden av Raseborg.
Tankenöt: Om du tänker på t.ex. bilar, saxar eller andra städer. Vilka varumärken kommer du först att tänka på? Vilka känslor, tankar eller associationer väcker varumärkena?
En sammanslagen stad med nytt namn
Raseborg bildades 2009 av Ekenäs, Karis och Pojo. Raseborg är alltså en av de yngsta städerna i Finland och bär dessutom ett ”nytt” namn. Att bygga upp ett varumärke tar tid, men att bygga upp en stadsidentitet tar ännu längre.
Tankenöt: Tänk att du är i någon annan stad i Finland t.ex. Tammerfors och presenterar dig själv till någon som du inte känner. Hur svarar du på frågan varifrån du kommer? Är du en västnylänning, tenalabo eller kanske raseborgare? Hur identifierar du dig själv enligt platsen där du bor?
Vem äger varumärket Raseborg?
För ett företag är det lätt att säga att de äger sitt varumärke eftersom de kan registrera sitt varumärke så att ingen annan kan använda samma. De kan också lättare kontrollera och bestämma hur de vill att varumärket skall uppfattas. För en stad fungerar det annorlunda. Stadens organisation äger inte varumärket Raseborg, utan det är ett så kallat platsvarumärke som ägs av oss alla som bor och verkar i staden. Stadens organisation kan med andra ord inte kontrollera hur du uppfattar Raseborg, men vi kan hjälpa till att identifiera hur varumärket upplevs just nu.