Regeringen har i samband med budgetförhandlingarna i höstas beslutat att rikta ett anslag på 80 miljoner euro till banavsnittet Köklax–Karis. Anslaget ingår i investeringsbilagan till regeringsprogrammet.
För Kustbanans avsnitt Köklax-Karis och Karis-Hangö har Trafikledsverket gjort en projektutvärdering. För banavsnittet Karis-Hangö har det gjorts en infrastrukturutredning.
Kustbanan har en central inverkan på utvecklingen av den regionala tillväxten och livskraften i Kyrkslätt, Sjundeå, Ingå, Raseborg och Hangö. Den nuvarande Kustbanan betjänar fjärrtrafiken i Finlands tillväxttriangel i minst flera årtionden, samtidigt som det finns stark utvecklingspotential för lokaltrafiken på banavsnittet: områdets egna markanvändningskalkyler visar en 25-procentig ökning av antalet resor på banavsnittet Kyrkslätt-Karis fram till år 2050 jämfört med nuläget. Utöver detta hänför sig banan också till farleder kritiska för försörjningsberedskapen i Södra Finland och den så kallade Military Mobility.
Därför föreslår Kustbanearbetsgruppen att regeringsperiodens anslag på 80 miljoner euro ska i enlighet med de regeringsbeslut som redan fattats riktas till genomförandet av alternativ 2 (K-VE2) för utveckling av banavsnittet Köklax–Karis.
Enligt Kustbanearbetsgruppen erbjuder utvecklingsalternativ 2 den bästa möjligheten att utveckla fjärr- och närtågstrafiken på den nuvarande Kustbanan och ökar avsevärt banans tålighet mot störningar.
Bakgrundsmaterial (på finska)
- Trafikledsverket, Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan tarveselvitys
- Trafikledsverket, Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan infraselvitys
- Trafikledsverket, Rantaradan hankearviointi Kauklahti-Karjaa-rataosalla
Läs även