Raseborgs Energi fortsätter fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga elnät, fjärrvärme, gatubelysning, elinstallationer och elproduktion.
Raseborgs Energi och Helen har kommit överens om ett arrangemang som innebär att alla Raseborgs Energis kundavtal för elenergi övergår till Helen. Arrangemanget förutsätter ett godkännande av Konkurrens- och konsumentverket. Målsättningen är att avtalen överförs i början av februari 2025 och tidtabellen förtydligas efter myndigheternas beslut. Raseborgs Energi har ca 10 000 elenergiavtal med slutkunder, främst i västra Nyland.
Arrangemanget ändrar inte elavtalens pris, giltighet eller andra avtalsvillkor, utan de fortsätter oförändrat såsom tidigare. Raseborgs Energi och Helen sköter alla praktiska saker som hör till arrangemanget och ändringen kräver inga åtgärder av kunderna. Raseborgs Energi betjänar kunderna gällande elenergiavtal så som tidigare fram till att avtalen överförs till Helen.
Arrangemanget gäller endast avtalen för elenergi. Raseborgs Energis elnät, fjärrvärme, gatubelysning, elinstallationer och elproduktion fortsätter som tidigare. Kunder på Raseborgs Energis elnätsområde kommer att få elfakturor från Raseborgs Energi för elöverföringen även i fortsättningen. Anledningen till arrangemanget är elmarknadens förändringar de senaste åren.
– Elmarknaden har blivit allt svårare att förutspå med ekonomiska risker som följd. Riskhanteringen samt utvecklingen av nya system och digitala tjänster kräver investeringar, vilket ökar de fasta kostnaderna. Allt detta leder till att försäljningen av elenergi blir alltmer en verksamhet som kräver stora volymer för att nå lönsamhet. Genom att överföra elenergiavtalen till Helen kan vi bättre fokusera på våra kärnverksamheter som har en starkare lokal anknytning, såsom elnät, fjärrvärme och elinstallationer. Vi har till exempel långt gående planer för att använda elmarknadens prisvariationer till vår fördel i fjärrvärmeproduktionen, förklarar Raseborgs Energis VD Frank Hoverfelt.
Helens större resurser erbjuder kunderna moderna digitala verktyg för sin elanvändning, ett brett produktutbud och konkurrenskraftiga elpriser även i fortsättningen. Helen betjänar sina kunder mångsidigt i flera servicekanaler på svenska, finska och engelska.
– Vi vill ta hand om både nya och gamla kunder genom att erbjuda förstklassiga elenergiprodukter och -tjänster som passar just deras behov, samt nya digitala verktyg som stöder dessa. Det är viktigt att varje kund känner sig trygg och att deras behov blir tillgodosedda, säger Anu-Elina Hintsa, Helens direktör för affärsenheten Kunder och Tjänster.
Tilläggsuppgifter ger:
Frank Hoverfelt, Raseborgs Energi Ab, 040 579 9724, frank.hoverfelt(at)re.fi
Helens koncernkommunikation, 040 148 9064, viestinta(at)helen.fi
Läs även