Raseborgs stadsstyrelse har på sitt möte 11.2.2025 beslutat att staden anför besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol över Transport- och kommunikationsverkets (Traficom) beslut om att godkänna utredningsplanen för banavsnittet Esbo-Salo, Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo, Salo, sträckan Hista-Salo.
Transport- och kommunikationsverket har 11.12.2024 genom sitt beslut TRAFICOM/616340/05.02.03.03/2024 godkänt utredningsplanen för banavsnittet Esbo-Salo, Esbo stad, Kyrkslätt kommun, Vichtis kommun, Lojo stad, Salo stad, sträckan Hista-Salo.
Staden anser att beslutet innehåller flera brister och negativa regionala konsekvenser som inte har beaktats i tillräckligt hög grad innan utredningsplanen godkändes. Raseborgs stad, dess invånare och näringslivet är betydande intressenter i ärendet. Staden kräver att det överklagade beslutet förkastas och ärendet behandlas på nytt så att en omfattande utredning och konsekvensbedömning av de direkta och indirekta konsekvenserna för Raseborg och hela västra Nyland görs.
Bristfällig konsekvensbedömning i fråga om vägtrafiksäkerheten
I utredningsplanen tar man inte alls ställning till trafiknätet i västra Nyland trots att trafiksäkerheten på riksväg 25, stamväg 51 och stamväg 52 redan är bland de sämsta i hela Finland.
Om Västbanan byggs och utbudet av snabb persontågtrafik längs Kustbanan i praktiken upphör och om hastigheterna sjunker i och med att den snabba persontågtrafiken eventuellt ersätts av närtågtrafik, ökar biltrafiken på stamvägarna 51 och 52 samt på riksväg 25.
– I utredningsplanen konstateras endast att ”biltrafiken kommer att öka”, det tas inte ställning till några andra åtgärder eller verkningar. Detta leder till en mycket ojämlik situation för kommunerna längs det befintliga spåret och det nya spåret, eftersom vägtrafiken mellan Helsingfors och Åbo, inkl. Salo, Lojo och Vichtis, löper längs en fyrfilig motorväg, säger Anita Westerholm, stadsstyrelsens ordförande i Raseborg.
Negativa konsekvenser både för ekonomin och miljön
Banavsnittet mellan Lojo och Salo medför exceptionellt stora negativa konsekvenser för miljön, både i byggnadsskedet och när avsnittet är klart. Detta inbegriper sådana förändringar i faunan, grundvattenområdena och klimatet som också sträcker sig till Raseborg som är en grannstad till både Lojo och Salo. Banavsnittet inverkar också på områden som redan beviljats status som Natura-naturskyddsområden. Detta kan inte på något sätt betraktas som en faktor som kan förbigås, eftersom det redan finns ett sådant alternativ till sträckningen genom vilket man kan undvika de negativa konsekvenserna för Natura-naturskyddsområdena.
Enligt Traficoms uppgifter finansieras kostnaderna för närtågtrafiken i framtiden till stor del av kommunerna. Enligt VR:s preliminära uppgifter koncentreras också hela den marknadsbaserade fjärrtågtrafiken mellan Helsingfors och Åbo till Västbanan, om banan byggs i sin helhet.
Rutten mellan Lojo och Salo skulle i praktiken innebära en framtid i Raseborg där möjligheterna till fjärrtågtrafik försvinner. Tågresorna skulle bli så pass mycket långsammare att pendlingstrafiken (från Karis till både Åbo och Helsingfors) skulle bli ett ointressant alternativ, och all persontågtrafik från den stad som varit beroende av pendlingstrafiken i årtionden skulle minska dramatiskt.
Konsekvenserna för staden i västra Nyland, som inte har någon motorväg, men som trots detta är inflyttningspositiv och står i centrum för den gröna omställningen, planer gällande vätgasledningar samt de nya behoven inom Försvarsmakten, måste beaktas på ett mer övergripande sätt.
– Den nuvarande planen visar på ett tydligt sätt att dessa konsekvenser inte har beaktats. Även mediadiskussionen på riksnivå lämnar Raseborg, och konsekvenserna längs den existerande banan, nästan helt i skymundan. Vi är oroliga över att Finland i fråga om denna utredningsplan inte har någon övergripande ståndpunkt eller något övergripande grepp om byggandet av Västbanan och om dess konsekvenser. Det har vi inte råd med, och det är inte förenligt med en hållbar ekonomisk, social eller miljömässig utveckling, konstaterar Petra Theman, stadsdirektör i Raseborg.
Besväret i sin helhet kan läsas här nedan.
Läs även