Temat för dagen är: Att leda pedagogiken – daghemsföreståndaren är en förespråkare för barnen och för småbarnspedagogiken
I Raseborg har vi idag 18 daghem som leds av 8 professionella daghemsföreståndare. Kvaliteten på pedagogiken och kundbelåtenheten på våra daghem är hög. Tack vare detta har barnen i Raseborg en trygg och säker dagvårdsplats där de får utvecklas, leka och lära sig många färdigheter i sin egen takt.



Den nationella Dagen för småbarnspedagogik har långa traditioner av synliggörandet av det arbete som utförs av lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik. Dagen är ett bra skäl att uppmärksamma småbarnspedagogiken. I år vill man lyfta fram daghemsföreståndarnas betydelse, då de är av central betydelse för hur daghemmets verksamhet formas och utvecklas samt hur verksamheten utvärderas. Det handlar framför allt om vilken sorts småbarnspedagogik barnen på daghemmen tar del av.
Av en daghemsföreståndare förväntas ett starkt kunnande, där två viktiga kunskapsområden kombineras: expertis om det pedagogiska inom småbarnspedagogiken och ledarskap. För bägge områdena bör ledaren ha en gedigen pedagogisk utbildning.
En daghemsföreståndare bör ha en djup insikt i hur man på daghemmet bör arbeta och fungera och vilket slag av värderingar och verksamhet som ligger som grund för småbarnspedagogiken. Detta innebär en insikt i vad småbarnspedagogik av hög kvalitet är och vilka faktorer den är uppbyggd av.
I och med de förändringskrav som riktats mot småbarnspedagogiken under det senaste decenniet förväntas också daghemsföreståndaren kunna leda förändringen och ha en förmåga att motivera och engagera hela personalen till dessa förändringar. Ledaren bör skapa en målsättning för förändring och leda processen som slutligen påverkar hela personalens sätt att tänka och hur arbetsgemenskapen fungerar. Att utveckla verksamhetskulturen förutsätter förståelse för pedagogiken och hur den skall ledas vilket innebär ett planenligt och målinriktat ledarskap, vilket sammanfattar kravet på daghemsföreståndarens kunskap om läroplanerna.
Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU har utvärderat småbarnspedagogikens ledningsstrukturer och ledningen inom småbarnspedagogiken (2023) och konstaterar i sin rapport att småbarnspedagogiken ställts inför betydande förändringar gällande lagstiftning och läroplaner under de senaste decennierna. Att implementera dessa förändringar i den småbarnspedagogiska verksamheten i daghemmen är en av daghemsföreståndarens centrala uppgifter. Småbarnspedagogiken och ledarskapet på daghemmet är ett betydande område när det kommer till att garantera en småbarnspedagogik av hög kvalitet så att barnets bästa har högsta prioritet i verksamheten i vardagen.
Från 2030 förutsätter lagen om småbarnspedagogik att daghemsföreståndarna har en pedagogie magisterexamen. Detta är en naturlig följd av att lagen om småbarnspedagogik betonar pedagogikens betydelse i småbarnspedagogiken och samtidigt vill förenhetliga ledarskapssystemet med det övriga utbildningssystemet.
Kommunansvar
Inom kommunen avgörs de centrala lokala frågor som berör småbarnspedagogiken och utbildning, varav de mest centrala är finansiering och resurser. Att anordna småbarnspedagogik och utbildning är kommunens främsta uppgift. Viktigt är att beslutsfattare främjar småbarnspedagogikens utveckling enligt lagen och våra lokala målsättningar och behov.
Läs även