Trafikledsverket avlägsnar riskträd på banavsnittet mellan Hyvinge och Karis och arbetet fortsätter fram till slutet av 2024. Arbetet inleddes hösten 2023. Avlägsnandet av riskträd är en del av Trafikledsverkets projekt Elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och avlägsnande av plankorsningar.
Trafikledsverket inledde hösten 2023 avlägsnandet av träd och höga buskar på banavsnittet mellan Hyvinge och Karis. Målet är att avlägsna höga träd och buskar längs banan mellan Hyvinge och Karis ännu under år 2024.
”Arbeten i anknytning till avlägsnande av rådjursbestånd har pågått sedan förra hösten. De markägare som berörs av avlägsnandet av trädbeståndet har också informerats per brev i slutet av förra året”, berättar Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.
Om träd faller på järnvägen kan det orsaka betydande olägenhet för järnvägstrafiken. Riskträd avlägsnas från järnvägens skyddsområde för att förbättra säkerheten och avlägsnandet förebygger till exempel att träd faller på banan.
Riskträd avlägsnas från järnvägens skyddsområde, med vilket avses det område på båda sidor om banan som sträcker sig 30 meter från mitten av det yttersta spåret. Eventuella ersättningar för avlägsnande av trädbestånd avtalas separat med markägarna.
Mer information:
I första hand tilläggsuppgifter om avlägsnande av riskträd
Kaj Grönqvist, markanvändningsdisponent, områdesdisponering för Södra Finlands banområden, tfn 040 573 5226, kaj.gronqvist@rrm.fi
Ytterligare information om projektets framskridande:
Harri Sakki, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3211, harri.sakki@vayla.fi
I Trafikledsverkets projekt Elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar elektrifieras den 149 km långa enkelspåriga banan mellan Hyvinge och Hangö och säkerheten vid plankorsningarna på förbindelsesträckan förbättras. Följ projektet här (extern länk).
Läs även