Bibliotekspersonalen i Raseborg fortsätter sitt arbete även om biblioteksutrymmena undantagsvis är stängda för kunder under tiden 18.3–13.5.2020. Målsättningen med stängningen av bibliotek är att förhindra spridningen av coronasmitta. Enligt THL smittar coronaviruset främst som dropp- eller kontaktsmitta, när en person hostar eller nyser. En viktig åtgärd för att förhindra smittspridningen är att undvika sociala kontakter.
Vilka arbetsuppgifter gör bibliotekspersonalen förutom att svara på frågor per telefon och e-post under stängningstiden?
Bibliotekens återlämningsluckor töms regelbundet på återlämnat material och detta registreras som återlämnat.
Bibliotekens materialanskaffningar är en fortgående process. Anskaffningar måste göras varje vecka så att biblioteket ska kunna förse sina kunder med det senaste materialet. Bibliotekets materialanskaffningar styrs av de upphandlingsavtal som biblioteket har ingått med materialleverantörerna, och vi kan utnyttja de bästa rabatterna genom att beställa böcker från förlagens förhandslistor. Höstens böcker beställs under tiden mellan april och juni. Om vi inte fortlöpande följer fastslagna tidtabeller för bibliotekets anskaffningar betyder det att våra kunder inte får nyheter när de utkommer. Det betyder också att vi missar en del rabatter och är tvungna att köpa mindre till ett dyrare pris.
Trots situationen med coronaviruset levereras bokförsändelserna till biblioteket varje vecka. Allt material beskrivs av bibliotekets personal enligt noggrant definierade nationella och internationella beskrivningsregler, och lagras i Koha-bibliotekssystemet. Böckerna får ryggetiketter och skyddsplast, därefter görs de klara att lånas av bibliotekets kunder.
Postutdelningen fortsätter som normalt trots situationen med coronaviruset. Trots att kunderna inte kommer åt att läsa dagstidningar och tidskrifter måste de fortfarande registreras som mottagna. Tidningarna förs över till Koha-systemet så att de kan lånas ut senare.
När vi uppgraderade vårt bibliotekssystem till Koha-systemet, som baserar sig på öppen källkod, var det många uppgifter som måste korrigeras och redigeras i efterhand. Nu när vi inte jobbar i kundtjänst har vi ett bra tillfälle att sköta saker som att bl.a. uppdatera informationen på boksignum, korrigera uppgifter i databasen, granska fakturerat material och mycket mer. Varje uppgift kräver noggrannhet och sakkunskap.
Raseborgs stadsbibliotek är en del av Helle-biblioteken. Biblioteksgruppen består av 28 bibliotek i 12 kommuner. Trots denna exceptionella situation fortsätter vi att samarbeta med de övriga Helle-biblioteken, vilket innebär planering, problemlösning på grund av coronavirussituationen, upprätthållning av de gemensamma samlingarna, anskaffningar av e-material, marknadsföring etc. Också transporterna mellan olika Helle-bibliotek körs fortfarande. Om de inte körs kommer materialet att hopas på alla bibliotek.
Den exceptionella situationen är också en ypperlig tid för omarrangering av bibliotek, för grundlig städning och planeringsjobb, som höstens evenemang, boktips till skolklasser och sagostunder. Vi gör avskrivningar, arbetar med beståndet och uppdaterar hyllposter. Närbibliotekens samt bokbussens samlingar och bokmagasin måste gås igenom och omarrangeras vid behov. Personalen deltar också i utbildningar på distans för att bygga på sin yrkeskunskap.
Då biblioteken är stängda strävar vi till att uppmärksamma våra kunder genom att erbjuda telefonrådgivning, att aktivt närvara i sociala medier och genom att marknadsföra vårt e-material. Vi gör vårt bästa för att alla bibliotekstjänster ska vara tillgängliga så snart biblioteken öppnas igen.
Ekenäs bibliotek på Facebook: Ekenäs bibliotek – Tammisaaren kirjasto
Karis bibliotek på Facebook: Karis bibliotek – Karjaan kirjasto
Ekenäs bibliotek på Instagram: @ekenasbibliotek
Läs även