Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde vid ingången av 2023. Tjänsterna finns på samma bekanta ställe som tidigare. Telefonnumren och e-postadresserna till tjänsterna ändras stegvis.
Du hittar de uppdaterade uppgifterna på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen www.luvn.fi/sv.
Källan till följande information är Västra Nylands välfärdsområde, www.luvn.fi
Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovård, räddningsväsendets tjänster samt elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster från 1.1.2023 för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Ur invånarnas och personalens perspektiv bevaras en stor del helt oförändrat. Tjänsterna fås från samma bekanta ställe som tidigare. Notera dock att det vid årsskiftet kan förekomma tillfälliga dröjsmål och störningar i vissa tjänster.
Det finns fem serviceområden i välfärdsområde:
- tjänster för äldre
- tjänster för barn, unga och familjer
- gemensamma social- och hälsovårdstjänster
- funktionshinderservice och
- Västra Nylands räddningsverk.
Vad förblir oförändrat?
- Tjänsterna för invånarna produceras på samma sätt som hittills.
- De digitala tjänsterna kan användas av invånarna på samma sätt som i nuläget.
- Under övergången hänvisas klienterna i icke-brådskande ärenden huvudsakligen till tjänster i den egna kommunens område.
- Servicesedlarna bevaras som ett alternativ i produktionen av tjänster i välfärdsområdet.
- I början av 2023 används i huvudsak de nuvarande klient- och patientdatasystemen.
- Psykolog- och kuratorstjänsterna ordnas även i fortsättningen i läroanstalterna.
- Brådskande hälsovårdstjänster fås från välfärdsområdets samtliga hälsostationer.
- Räddningsväsendets tjänster förblir oförändrade, likaså de frivilliga brandkårernas verksamhet.
- Nödcentralsverksamheten förändras inte – det allmänna nödnumret är 112.
De viktigaste förändringarna
De viktigaste förändringarna inom den närmaste framtiden ur invånarnas perspektiv är:
- Telefonnumren för tjänsterna som klienterna använder kommer att ändras stegvis.
- Tjänsterna finns i fortsättningen på webbplatsen www.luvn.fi på finska och svenska samt på engelska.
- Invånarna kommer att ha enhetliga klientavgifter inom social- och hälsovården samt kriterier för beviljande av understöd. Klientavgifterna har föreskrivits i lagen och avgifterna anpassas till betalningsförmågan. Besluten om klientavgifterna fattas i december.
- Seniorinfo har öppnat 20.12 – information och stöd från ett ställe. Raseborg hör till det västra området (tillsammans med Hangö, Högfors, Ingå, Lojo, Sjundeå och Vichtis). Seniorinfo betjänar på nummer 029 1512 280.
Ändringar i kundservicenumren
- Vid övergången till välfärdsområdet byts telefonnumren som börjar med 09 och 019 ut till ett telefonnummer som börjar med 029 151.
- I välfärdsområdet införs ett enhetligt system för kundservicesamtal.
- Användningen av de gamla systemen och telefonnumren upphör när det nya telefonsystemet införs. Övergången till det nya systemet sker stegvis och per servicelinje.
- Invånarna som ringer till ett kundservicenummer ringer i fortsättningen till ett nytt nummer. De gamla numren kommer att ha meddelandet ”vårt nummer har ändrats” vid tidpunkten för övergången.
- De nya telefonnumren kommuniceras till invånarna i första hand via webbplatsen luvn.fi.
Vilket ställe ska jag kontakta nästa år om jag insjuknar?
Du kan kontakta hälsostationen på samma sätt som tidigare. Telefonnumren ändras stegvis från och med början av 2023. Välfärdsområdet informerar om den stegvisa förändringen av telefonnumren på webbplatsen www.luvn.fi samt genom inspelningar på det gamla telefonnumret som hänvisar till det nya numret.
Jag har bokat en tid till hälsovårdarens mottagning, bevaras den?
Ja, alla nuvarande tjänster och tidsbokningar bevaras oförändrade efter årsskiftet.
Information och kommunikation om välfärdsområdet
Du får information om välfärdsområdet genom följande kanaler:
Webbplats
Sociala medier
Nyhetsbrev
Läs även