Raseborgs kampanj Landskapskontoret har avslutats och tre lyckliga vinnare har lottats ut i den kampanj och tävling som pågick under tiden 30.9-20.10.2022. Tanken med tävlingen Landskapskontoret var att erbjuda folk en möjlighet att få testa på hur det är att kombinera distansarbete med fina fritidsupplevelser i mångsidiga Raseborgs vackra och varierande stadsdelar och byar. De tre vinnarna lottades ut slumpmässigt och alla tre vinnare råkade denna gång vara finskspråkiga kvinnor som bor österut från Raseborg.
Totalt fick staden in 468 svar i tävlingen Landskapskontoret, varav 400 finskspråkiga och 68 svenskspråkiga.
– Det här var helt tydligt ett tema som intresserade folk och speciellt i början av kampanjen rasslade svaren in i rasade takt. Vi hade en öppen fråga i tävlingsformuläret, där vi bad folk beskriva sig själv, sina jobb, fritidsintressen och varför de ville komma hit och distansarbeta. Många hade skrivit glädjande ingående och nästan rörande svar, och de gav oss intressant information om vilken enorm bredd av olika yrkeskategorier som ville kombinera distansarbete och semester i Raseborg, säger Raseborgs marknadsföringskoordinator Martina Rosenqvist.
Villa Matkasto i Gamla stan i Ekenäs var ett av de ställen som vinnarna hade möjlighet att välja ut i tävlingen Landskapskontoret. Foto: Päivi Laajanen.
De tre vinnarnas yrken och önskelandskapskontor såg ut enligt följande:
- En nätpedagog från Kyrkslättsregionen valde ut att njuta av vyerna på Kansjerf Kulturgård i Bromarv.
- En kulturredaktör från huvudstadsregionen ville testa på småstadsliv i Villa Matkasto i Gamla stan i Ekenäs.
- En sakkunnig ministerieanställd från huvudstadsregionen valde ut byta ut sitt hemkontor mot anrika Billnäs bruks landskap invid Svartån.
Vinnarna har nu fått varsitt presentkort som berättigar till 2–5 dagars distansjobbsemester, som ska bokas in inom ett år från 1.11.2022. Men för att ge vinnarna en mer realistisk bild av hurdant Raseborg är under andra tider av året, är presentkortet inte giltigt under sommaren 15.6–15.8. Dessutom ska vistelsen gå av stapeln mellan måndag och fredag, så att folk faktiskt kan testa på att jobba här.
–Deltagarantalet kunde ha varit större, men på grund av en fadäs hos vår ena digileverantör snurrande kampanjens videor inte på som planerat under en del av kampanjtiden. Leverantören var verkligen skamsen över problemen och kommer att kompensera staden för dem. Vi hade förmodligen kunnat få 700–1 000 deltagare, men nu gick det som det gick. Jag ändå jättenöjd med resultatet och vill tacka alla våra tävlingsdeltagare, som gett oss så mycket positiv respons. På basen av den ser jag fina möjligheter att vidareutveckla konceptet, säger Martina Rosenqvist.
Vill du veta mer? Hör gärna av dig till:
Raseborgs stads marknadsföringskoordinator Martina Rosenqvist
martina.rosenqvist@raseborg.fi, tfn 019 289 2016
Läs även