VERKSAMHETSPLANEN FÖR MORGON- OCH EFTERMIDDAGSVÅRD I RASEBORG 15.6.2021
Innehåll
1 Inledning
2 Vision och verksamhetsidé
3 Samarbetsparter
4 Privata verksamhetsanordnare
5 Verksamhet
6 Grunderna för beviljande av plats inom morgon- och eftermiddagsverksamheten
7 Ansökan om plats inom morgon- och eftermiddagsverksamheten
8 Klubbavgift, att binda sig till klubbens verksamhet samt uppsägning
9 Utvärdering och statistikföring
10 Allmänt om verksamheten
11 Riktlinjer som styr morgon- och eftermiddagsverksamheten
1 Inledning
I Raseborg förverkligas morgon- och eftermiddagsverksamheten enligt lagen om morgon- och
eftermiddagsverksamhet för skolelever. Koordineringsansvaret innehas av Raseborgs stads
bildningsväsen. Verksamheten ordnas dagligen före och efter skolan som morgon- och
eftermiddagsverksamhet för barnen. Verksamheten genomförs av Raseborgs stad och olika
privata serviceanordnare som får stöd från staden för sin verksamhet.
Barn har ingen subjektiv rätt att få morgon- och eftermiddagsverksamhetstjänster enligt lagen
om grundläggande utbildning. Kommunen beslutar för hur många barn och i vilken
utsträckning verksamheten ordnas för varje enhet som omfattas av verksamheten.
Ett av morgon- och eftermiddagsverksamhetens viktigaste mål är att skapa en bekant och
trygg plats där barnen kan vistas före och efter skoldagen samt delta i mångsidig och
stimulerande verksamhet under handledning av en vuxen. Föräldrarna behöver inte vara
oroliga då de vet att barnet är i en trygg och ledd verksamhet. Det är viktigt att barnets dag
bildar en helhet där skoldagen, den handledda eftermiddagen, hobbyerna och umgänget med
familjen är i balans. En högklassig eftermiddagsverksamhet genomförs i mån av möjlighet i
samarbete med föräldrarna och skolan.
2 Vision och verksamhetsidé
Raseborgs stad har som mål att ordna plats inom eftermiddagsverksamheten för de barn i
årskurs 1 och 2 som behöver det samt för de barn som är i behov av särskilt stöd. Staden och
dess samarbetspartner arrangerar vid behov och i mån av möjlighet morgon- och
eftermiddagsverksamhet för skoleleverna i Raseborg antingen i skolans utrymmen eller i
närheten av skolan. Privata aktörers deltagande medför mångsidighet i utbudet och ökar det
lokala utbudet.
Morgon- och eftermiddagsverksamheten utgår från den grundläggande utbildningens
värderingar, såsom mänskliga rättigheter, jämställdhet, demokrati, bevarande av naturens
mångfald och miljöns livsduglighet samt acceptans av kulturell mångfald. Verksamheten ska
på samma sätt som den grundläggande utbildningen främja gemenskap, ansvarstagande och
respekt för individens rättigheter och friheter.
Den samhälleliga utgångspunkten för ordnandet av morgon- och eftermiddagsverksamheten
är att erbjuda barnet en trygg uppväxtmiljö. Det centrala syftet med verksamheten är att stödja
barnets uppväxt och utveckling samt att stödja även familjen och skolan i deras
fostringsuppgift.
Morgon- och eftermiddagsverksamheten har till uppgift att främja barnets övergripande välfärd
ur följande perspektiv:
▪ erbjuda barnen ledd fritidsverksamhet
▪ stödja barnens uppväxt och utveckling
▪ stödja barnens skolgång och lärande
▪ ingripa tidigt och ge social bekräftelse
3 Samarbetsparter
Hemmet
I verksamheten strävar man efter att tillsammans med vårdnadshavarna hitta en gemensam
linje för fostran och att stödja den uppfostran som ges i hemmen. Det är ändå alltid hemmet
och vårdnadshavarna som bär det huvudsakliga ansvaret för barnets fostran. Ledarna har
inom morgon- och eftermiddagsverksamheten ett yrkesmässigt ansvar för barnens fostran.
Ledarnas arbete följer principen om en fostringsgemenskap, vilket innebär att de som
professionella fostrare förbinder sig att tillsammans med vårdnadshavarna stödja barnens
uppväxt, utveckling och lärande.
Skolan och annat yrkesmässigt samarbete
Ett mångsidigt och öppet samarbete med skolan är ytterst viktigt.
Hela skolans personal bör informeras om den eftermiddagsverksamhet som ordnas på skolan.
Genom samarbetet mellan ledarna inom eftermiddagsverksamheten och barnens lärare samt
skolans övriga personal skapar man strukturer för ett fungerande och regelbundet samarbete
samt för en gemensam verksamhetskultur. Lärarna informerar eftermiddagsgruppernas ledare
om eventuella förändringar som påverkar tiden för när eftermiddagsverksamheten börjar, t.ex.
utflykter och andra förändringar i lektionernas sluttider.
I mån av möjlighet är eftermiddagsverksamheten en del det allmänna, intensifierade och/eller
särskilda stöd som ges i skolan. I planen för elevens lärande (intensifierat eller särskilt stöd)
fastställs vid behov principerna för eftermiddagsverksamheten och samarbetsformerna skilt för
varje elev.
Med tanke på barnets skoldag som helhet är det viktigt att skolans undervisningspersonal,
eftermiddagsverksamhetens personal och skolans elevvård fungerar i naturlig växelverkan
med varandra. Då oro väcks kontaktar man så fort som möjligt hemmet och vid behov skolan
och/eller andra samarbetsparter. Då man samarbetar bör man beakta sekretessen och
tillstånden för informationsöverföring. Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter om en elev
till personalen inom morgon- och eftermiddagsverksamheten förutsätter att vårdnadshavaren
har gett ett specificerat tillstånd för informationsöverföring. Som anordnare av verksamheten
ska kommunen se till att personalen inom morgon- och eftermiddagsverksamheten görs
förtrogna med de författningar som berör behandling av personuppgifter, sekretess och
tystnadsplikt samt skyldigheter enligt barnskyddslagen. Mångprofessionellt samarbete ökar
förutsättningarna för att kunna stödja barnet i tillräcklig utsträckning.
4 Privata verksamhetsanordnare
Staden ersätter privata serviceanordnare för verksamheten med ett enhetspris som fås genom
att det årliga statsunderstödet divideras med det antal barn som deltar i verksamheten. Utöver
enhetspriset ersätts efter prövning från fall till fall behövliga assistenttjänster för de barn som
omfattas av intensifierat eller särskilt stöd. I fråga om hyran betalar staden understöd 100 euro
per barn.
Avsikten är att hålla utgifterna på en rimlig nivå och garantera verksamhetens framtid och
vidareutveckling. Med stödet vill Raseborgs stad att också privata aktörer ska ha möjlighet att
ordna morgon- och eftermiddagsverksamhet och på så sätt hålla serviceutbudet mer
omfattande.
Stadens mål är att stödja specialbarnens deltagande i klubbverksamheten genom att anställa
extra personal eller genom att hjälpa anordnaren att anställa mer personal då antalet
specialbarn eller stödbehovet förutsätter det. Behovet bedöms som en helhet från fall till fall.
Staden ersätter då assistentkostnaderna för specialbarn i fråga om timmarna i
eftermiddagsverksamheten. Eventuella vikariekostnader ersätts mot faktura, men det är den
privata aktören, inte staden, som ansvarar för rekryteringen av en eventuell vikarie.
Verksamheten koordineras av undervisningschefen för den finskspråkiga grundläggande
utbildningen. Till hans eller hennes uppgifter hör bl.a. att stödja privata aktörer i grundandet av
en eftermiddagsklubbsverksamhet, sprida information och utveckla verksamheten.
Undervisningschefen ser till att eftermiddagsverksamheten genomförs på det sätt som lagen
förutsätter. Varje serviceanordnare utarbetar i början av verksamhetsperioden en egen
läsårsplan och lämnar den till bildningskansliet före utgången av augusti.
5 Verksamhet
Klubbarnas verksamhetsplaner
Varje verksamhetsställe utarbetar i början av verksamhetsperioden utifrån stadens
verksamhetsplan en egen läsårsplan före utgången av augusti.
Ledarna för morgon- och eftermiddagsverksamheten förverkligar planen. Planen ska vara
mångsidig och beakta barnens egna förslag och sträva efter att genomföra dessa i den mån
det är möjligt.
Planerna förvaras i klubbmappen.
Ledarna
Behörig som ledare i morgon- och eftermiddagsverksamheten är den som 1) har avlagt för
uppgiften lämplig högskoleexamen, examen på institutnivå, yrkesinriktad grundexamen eller
motsvarande tidigare studier, yrkesexamen eller specialyrkesexamen och som har i samband
med utbildningen inhämtad eller genom erfarenhet visad förmåga att arbeta som ledare i en
barngrupp eller 2) har behörighet att meddela klassundervisning, förskoleundervisning,
specialundervisning eller ämnesundervisning eller fungera som elevhandledare.
Behörig som ledare i morgon- och eftermiddagsverksamhet är den som (1) har avlagt för uppgiften lämplig högskoleexamen, examen på institutnivå, yrkesinriktad grundexamen eller motsvarande tidigare studier, yrkesexamen eller specialyrkesexamen och som i samband med utbildningen har inhämtad eller genom erfarenhet visad förmåga att arbeta som ledare i en barngrupp eller (2) har behörighet att ge klassundervisning, förskoleundervisning, specialundervisning eller ämnesundervisning eller fungera som elevhandledare.
Den som anställs ska visa upp ett straffregisterutdrag för personer som arbetar med barn.
Ledarna ska delta i utbildning som utvecklar deras kompetens. Morgon- och
eftermiddagsverksamheten gås igenom vid den introduktionsutbildning och det
planeringsmöte som ordnas av undervisningschefen.
Andra möten ordnas regelbundet under läsåret. Närförmannen ansvarar för styrningen av
arbetet. Samarbetet mellan eftermiddagsklubben och skolan är särskilt viktigt. Ledarna ska
känna till skolans krisplan/räddningsplan samt plan för förebyggande av mobbning. Skolan ska
betrakta samarbetet med eftermiddagsklubben som en naturlig del av verksamheten.
Kvalitetskriterier
Då man granskar verksamhetens kvalitet är utgångspunkten de centrala principer för ordande
av verksamhet som presenteras i kapitel 8a i lagen om grundläggande utbildning.
Sådana är:
- en trygg verksamhetsmiljö som lämpar sig för verksamheten
- olycksfallsförsäkring
- mellanmål
- tillräcklig yrkeskunnig personal som lämpar sig för uppgiften ansvarar för gruppens
verksamhet - mångsidiga möjligheter till handledd och stimulerande verksamhet
- möjlighet till vila och till att vara för sig själv i en lugn miljö
- samarbete med både hem och skola
6 Grunderna för beviljande av plats inom morgon- och eftermiddagsverksamheten
Eftermiddagsklubbarna är i första hand avsedda för 1–2-klassister samt för barn som är i
behov av särskilt stöd.
Platserna tillsätts utifrån kriteriernas ordningsföljd och ifall det inte finns tillräckligt med platser
för alla, lottar man vilka barn som ställs i kö.
- elever i behov av särskilt stöd i åk 1
- elever i åk 1
- elever i behov av särskilt stöd i åk 2
- elever i åk 2
- elever i behov av särskilt stöd i övriga årskurser
7 Ansökan om plats inom morgon- och eftermiddagsverksamheten
Om plats ansöks årligen med en elektronisk ansökningsblankett i Wilma.
Ansökningstiden går ut 31.3. Alla som har ansökt om en klubbplats meddelas via Wilma om
beslutet senast 31.5.
Undervisningschef, rektor eller daghemsföreståndare beviljar plats enligt kommunens kriterier.
Ändring i beslut om ordnande av eftermiddagsverksamhet söks i enlighet med
kommunallagen. Ändring i själva urvalsbesluten söks i enlighet med de anvisningar för
sökande av ändring som bifogas beslutet.
Grunder för ett negativt beslut är:
- gruppen fylld, varvid sökanden får en köplats
- sökanden uppfyller inte kriterierna
Efter att den egentliga ansökningstiden har gått ut kan man fråga om lediga platser direkt vid
verksamhetsställena. Antalet platser i grupperna är begränsat och ett barn kan beviljas plats i
en grupp endast om det i gruppen finns lediga platser. Efter ett negativt beslut ställs sökanden
i kö.
Ifall deltagarantalet i någon av staden ordnad klubb stannar under 8 barn, ordnas ingen
verksamhet.
8 Klubbavgift, att binda sig till klubbens verksamhet samt uppsägning
Klubbtiden är valfri. Klubbavgiften är 100 euro för eftermiddagsverksamheten och 60 euro för
morgonverksamheten. Om ett barn deltar i både morgon- och eftermiddagsverksamheten,
uppbärs en avgift på 160 euro.
Avgiften uppbärs för varje månad barnet deltar i morgon- eller eftermiddagsverksamheten.
Fr.o.m. 1.8.2024 kan man gällande eftermiddagsverksamheten boka en ny 10-dagarstjänst.
Avgiften är då 70 euro per månad och ger barnet rätten att delta i verksamheten max 10
dagar per månad som vårdnadshavaren väljer.
Om frånvaron på grund av sjukdom varar hela kalendermånaden, uppbärs ingen avgift. Om
barnet av någon annan orsak inte deltar i verksamheten under en hel kalendermånad,
uppbärs halva månadsavgiften. För augusti uppbärs halva avgiften.
Avgiften kan efterskänkas eller sänkas, om det finns skäl till det med hänsyn till
vårdnadshavarens underhållsskyldighet, utkomstförutsättningar eller vårdaspekter.
Bildningsdirektören fattar beslut om detta och i ansökan ska ingå ett utlåtande från
socialenheten, ett beslut om utkomststöd av FPA eller ett beslut av migrationsmyndigheten.
Verksamhetsanordnaren fakturerar deltagaravgifterna. Uppsägning av en plats inom morgoneller eftermiddagsverksamheten ska ske skriftligen före månadsskiftet.
9 Utvärdering och statistikföring
Kommunen utvärderar den eftermiddagsverksamhet som den stöder samt deltar i extern
utvärdering av verksamheten.
Verksamheten utvärderas regelbundet. Genom utvärderingen sörjer man för att
verksamheten utvecklas.
Respons samlas in av skolelever, föräldrar, personal och verksamhetsanordnare. De
viktigaste resultaten av utvärderingen offentliggörs åtminstone för anordnarna och för
föräldrarna till de barn som deltar i verksamheten. Varje klubb utvärderar också sin egen
verksamhet och håller kontakt med barnens föräldrar.
Ledarna skickar närvarolistorna månatligen till bildningskansliet. Antalet elever i
eftermiddagsklubbarna statistikförs också för bestämmande av statsandelen för morgonoch eftermiddagsverksamheten. Undervisningschefen sammanställer årligen uppgifterna
om antalet elever som deltar i verksamheten. Uppgifterna förmedlas till
Utbildningsstyrelsen.
10 Allmänt om verksamheten
Verksamhetstid
Klubbarna är öppna alla skoldagar (ej lördagar) från skoldagens slut till kl. 17.00. Vid de
enheter som erbjuder förmiddagsverksamhet erbjuds verksamhet dessutom från kl. 7 fram
till skoldagens början. Lovtiderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten följer
skolornas lovtider.
Mellanmål
I varje klubb ska barnen erbjudas mellanmål. Mellanmålen kommer via skolköket.
Försäkringar
Den aktör som ordnar eftermiddagsklubben sköter om försäkringarna för morgon- och
eftermiddagsverksamheten.
Utrymmen
Utrymmena för morgon- och eftermiddagsverksamheten ska ligga i eller nära skolan så att
vägen dit är trygg. Utrymmets storlek är avgörande i förhållande till antalet barn. Det är
viktigt att utrymmena är trygga och ändamålsenliga. Det är bra om det finns utrymme för
spel och lek samt ett lugnt område där barnen kan läsa sina läxor och äta mellanmål.
Då man fastställer gruppstorleken för respektive verksamhetsställe beaktas utrymmena,
det totala barnantalet, särskilda behov i anslutning till en enskild elevs utveckling och
hälsa samt verksamhetsmiljöns mångsidighet och möjligheten att differentiera
funktionerna. Gruppens struktur bedöms som en helhet.
11 Riktlinjer som styr morgon- och eftermiddagsverksamheten
Grunderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande
utbildningen 2011.
Grunden för regleringen av morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever utgörs
av lagstiftningen om morgon- och eftermiddagsverksamheten, som trädde i kraft 1.8.2004.
Det är frivilligt att ordna verksamheten och kommunen kan besluta om dess omfattning.
Om kommunen ordnar eller skaffar morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om
grundläggande utbildning 48b §, ska den erbjudas elever i årskurs 1 och 2 i de skolor som
är verksamma i kommunen samt i fråga om övriga årskurser de elever som avses i 17 § 1
mom. i den omfattning som kommunen bestämmer. (Hänvisningen till 17 § 1 mom. i lagen
om grundläggande utbildning gäller elever som har ett beslut om särskilt stöd)
Grunderna för yrkesexamen för ledare inom morgon- och eftermiddagsverksamheten för
skolelever fastställdes 1.1.2005.
Det finns ingen subjektiv rätt till lagstadgade eftermiddagsverksamhetstjänster för
skolelever, såsom till småbarnspedagogikens tjänster. Lagen om kontroll av brottslig
bakgrund hos personer som arbetar med barn (504/2002) tillämpas också på morgon- och
eftermiddagsverksamheten.
De nya grunderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande
utbildningen trädde i kraft 1.8.2011.
Lagar och förordningar:
- Lagen om grundläggande utbildning (642/2010)
- Statsrådets förordning om ändring av förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (115/2004)