Ansökningar om undantagslov och avgörande av planeringsbehov bereds på planläggningsenheten. Dessa söks digitalt via Lupapiste.fi-tjänsten. Du identifierar dig i tjänster med nätbankskoder. I tjänster väljer du rätt typ av lov i menyn till vänster och följer sedan anvisningarna om bilagor och handlingar som skall bifogas ansökan.
Vi rekommenderar att du anlitar ett ombud, t.ex. en byggnadsingenjör eller arkitekt, som färdigt känner till hur man sköter liknande ärenden. Ju fullständigare ansökning, desto snabbare behandlingsprocess!
När behövs ett undantagslov?
Undantagslov behövs om man i sitt byggande vill avvika från t.ex. gällande plan eller andra stadganden och bestämmelser. I ansökan ska listas alla av byggnadsinspektionen definierade avvikelser. För att undantag skall kunna beviljas krävs enligt lag särskilda skäl. Därför är det viktigt att för samtliga ansökta undantag uppges motiveringar.
- Särskilda skäl ansluter sig oftast till markanvändningen och hänför sig till miljön och landskapsbilden på platsen. Om man genom undantaget förbättrar boende- eller verksamhetsmiljön, stadsbilden, säkerheten, servicenivån, byggnadens användning, målsättningarna för byggnads- eller miljöskydd eller trafikarrangemang jämfört med byggande i enlighet med bestämmelserna, så är det motiverat att ansöka om undantagslov.
- Särskilda skäl kan inte vara personliga eller privata. Till exempel kan avtal, testamenten, köpebrev etc. inte anses utgöra särskilda skäl. Detta eftersom ett undantag beviljas för platsen, inte åt sökanden. Om byggplatsen t.ex. byter ägare så gäller fortfarande undantagslovet för den platsen.
Om särskilda skäl finns för avvikelserna och om de övriga förutsättningarna uppfylls kan myndigheten överväga om undantaget är ändamålsenligt, eller om det vore bättre att utreda saken genom planläggning, då ett likvärdigt bemötande av markägare bättre kan säkerställas och en bredare konsekvensbedömning göras.
När krävs en bedömning av planeringsbehov?
Bedömning av planeringsbehov krävs på områden som är definierade i stadens byggnadsordning och till viss del i generalplaner. Dessutom kan byggnadstillsynen konstatera planeringsbehov på övriga områden. Ansökan om bedömning av planeringsbehov görs på samma sätt som ansökning om undantagslov.
I vilket skede ska man ansöka?
Undantagslov och bedömning av planeringsbehov ansöks i regel innan bygglovet. Under beredningen begärs vid behov myndighetsutlåtanden, grannar hörs och utredningar utförs. Om det under denna process framkommer fakta som kan påverka beslutet så ges sökande möjlighet att framföra sin åsikt och förklaring i saken.
Vilka avgifter tillkommer?
Förutom avgift för bygglov tas det ut en avgift för undantagslov och bedömning av planeringsbehov.
Blanketter för utskrift
Tillståndshandläggare
Tillståndshandläggare nås bäst via diskussionsfältet i Lupapiste.fi.
Tillståndsberedare
Joakim Högström
tfn 019 289 3848
E-postadresser: fornamn.efternamn @ raseborg.fi