Siirry pääsisältöön

Vastuullisuusagentit

Vastuullisuusagentit

Vastuullisuusagentit on taiteen perusopetuksen opistoissa toimiva monitaiteellinen kehittäjäryhmä oppilaita (väh. 13v.) ja opettajia, jotka haluavat toimia aktiivisesti yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistäjinä.

Ryhmän työskentely alkaa työpajoissa syksyllä 2025 ja jatkuu keväälle 2026. Työskentely huipentuu Luovuutta politiikkaan -viikolla vastuullisuusagenttien poliitikoille, taidekoulujen rehtoreille ja kaupungin viranhaltijoille järjestämään tulevaisuustyöpajaan 4.2.2026. Työpajoja on yhteensä kuusi ja niiden välillä omatoimista työskentelyä.

Vastuullisuusagentit sitoutuvat osallistumaan työpajoihin ja saavat 1.5 opintopistettä, jotka voivat olla joko vapaavalintaisia tai syventäviä opintoja. Mikäli agentti ei ole vielä taidekoulussa, voi suorituksen hyväksilukea jälkeenpäin.

Vastuullisuusagentit

Työpajoissa käytettävät metodit on suunniteltu seuraavien menetelmien pohjalta

Metodit

Photovoice 1
Agentit kuvaavat omaa harrastusympäristöään ja johtavat kuvista syntyvää keskustelua, tunnistavat ongelmia ja etsivät ratkaisuja.

Tulevaisuustaajuus2
Osallistujat kuvittelevat erilaisia tulevaisuuksia ja toimia toivotun tulevaisuuden toteutumiseksi.

Vastuullisuusagentit valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä kaikista taidekouluista ja muista kiinnostuneista tasapuolisesti.

Taustaa

Skapa Position -hankkeen aikana pilotoitava konsepti pohjautuu hankkeessa aiemmin toteutettujen työpajojen tuloksiin ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin, Opetushallituksen Neliapilamalliin ja OKM:n strategisiin tavoitteisiin. Se toteuttaa Valtioneuvoston kansallisen lapsistrategian linjauksia tarjoamalla nuorille väylän vaikuttaa.

Tavoitteena on

  1. Photovoice on menetelmä, jonka avulla ihmiset voivat tunnistaa, kuvata ja vahvistaa omaa yhteisöään valokuvauksen keinoin. Tietoa tuottavana käytäntönä Photovoice-menetelmällä on kolme päätavoitetta: (1) mahdollistaa ihmisille oman yhteisönsä vahvuuksien ja haasteiden dokumentointi ja pohdinta, (2) edistää kriittistä vuoropuhelua ja tietoisuutta tärkeistä kysymyksistä pienryhmä- ja ryhmäkeskustelujen kautta valokuvien pohjalta, sekä (3) saavuttaa päättäjiä.” Haluatko tätä vielä muokata jollekin tietylle kohderyhmälle tai esimerkiksi osaksi hanketekstiä? Warne, Snyder, Gådin 2012 ↩︎
  2. Tulevaisuustaajuus, Sitra ↩︎

Päivitetty: 22.04.25