Kultur i stadsbilden
En del av cultural planning Raseborg är kartläggning av de befintliga konstverken, service osv.
Målsättning är därför att:
•Identifiera och katalogisera utomhuskonstverk.
•Synliggöra geografisk spridning och identifiera stadsdelspecifika skillnader och nyanser
•Kultur och konst som en del av stadens brand
Procentprincip
En väsentlig del av Cultural Planning Raseborg är procentprincipen.
Men vad är procentprincipen?
•Procentprincipen innebär alltså att en del av anslaget för ett byggprojekt används till konst. Det finns flera finansieringsmodeller för att genomföra principen. Enligt den traditionella definitionen använder ett byggnadsprojekt cirka en procent av budgeten till att köpa konst.
•Enprocentsprincipen genomför byggnadsprojektet t.ex. med ett planläggnings- eller finansieringsbeslut av kommunen eller genoma att fastställa som villkor för tomtöverlåtelse. Det är också möjligt för privata byggherar att genomföra procentprincipen. Principen lämpar sig alltså för nybyggande, grundreparationer, kompletterande byggande och infrastrukturbyggande.
•Målet är att skapa en bättre byggd miljö med hjälp av högklassig arkitektur, design och konst.
•En utvidgning av procentprincipen hör till regeringens spetsprojekt (2016 ->).
Nya kulturhuset och procentprincipkonst
Bildkonstnär Ida Koitila har vunnit skissuppdraget att förverkliga en konstnärlig gestaltning till den nya Fokus byggnaden i Karis. Sedan valdes Koitilas förslag Kolonn genom ett parallellt uppdrag, arrangerat av Fastighets Ab Fokus och Raseborgs stad. Men själva tävlingen koordinerades av Stiftelsen Pro Artibus.
Verket Kolonn (finska Pylväs, engelska Column) är en 3,6 meter hög skulptur som tonar upp ur graniten på gårdsplanen till Fokus. Som ett resultat av detta så består verket av fyra granitblock som är staplade på varandra. Stenarna är kraftigt skårade och skårorna lyser randigt färgglada. Var sten har sin en egen färg.
Skulpturen ska placeras framför det stora glasfönstret som vetter in mot biblioteket. Den blanka, transparenta ytan utgör en vacker fond mot den skrovliga stenen. Det är alltså konstnären syfte med verket att skapa en kraftfull siluett på gårdsplanen. Jag vill att man ska se verket på långt håll och att det ska fungera som en mötesplats i stil med: ”vi träffas vid kolonnen”, säger Koitila.