Välfärdsområdet informerar: Återuppringningstjänsterna på Raseborgs HVC är belastade

Välfärdsområdet informerar: Återuppringningstjänsterna på Raseborgs HVC är belastade


30.12.2022 / Petra Louhimies

Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde vid ingången av 2023. Tjänsterna finns på samma bekanta ställe som tidigare. Telefonnumren och e-postadresserna till tjänsterna ändras stegvis.

Du hittar de uppdaterade uppgifterna på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen www.luvn.fi/sv.

Källan till följande information är Västra Nylands välfärdsområde, www.luvn.fi

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovård, räddningsväsendets tjänster samt elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster från 1.1.2023 för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Ur invånarnas och personalens perspektiv bevaras en stor del helt oförändrat. Tjänsterna fås från samma bekanta ställe som tidigare. Notera dock att det vid årsskiftet kan förekomma tillfälliga dröjsmål och störningar i vissa tjänster. 

Det finns fem serviceområden i välfärdsområde: 

  • tjänster för äldre 
  • tjänster för barn, unga och familjer 
  • gemensamma social- och hälsovårdstjänster 
  • funktionshinderservice och 
  • Västra Nylands räddningsverk. 

Vad förblir oförändrat?  

  • Tjänsterna för invånarna produceras på samma sätt som hittills. 
  • De digitala tjänsterna kan användas av invånarna på samma sätt som i nuläget. 
  • Under övergången hänvisas klienterna i icke-brådskande ärenden huvudsakligen till tjänster i den egna kommunens område. 
  • Servicesedlarna bevaras som ett alternativ i produktionen av tjänster i välfärdsområdet. 
  • I början av 2023 används i huvudsak de nuvarande klient- och patientdatasystemen. 
  • Psykolog- och kuratorstjänsterna ordnas även i fortsättningen i läroanstalterna. 
  • Brådskande hälsovårdstjänster fås från välfärdsområdets samtliga hälsostationer. 
  • Räddningsväsendets tjänster förblir oförändrade, likaså de frivilliga brandkårernas verksamhet. 
  • Nödcentralsverksamheten förändras inte – det allmänna nödnumret är 112. 

De viktigaste förändringarna 

De viktigaste förändringarna inom den närmaste framtiden ur invånarnas perspektiv är: 

  • Telefonnumren för tjänsterna som klienterna använder kommer att ändras stegvis. 
  • Tjänsterna finns i fortsättningen på webbplatsen www.luvn.fi på finska och svenska samt på engelska. 
  • Invånarna kommer att ha enhetliga klientavgifter inom social- och hälsovården samt kriterier för beviljande av understöd. Klientavgifterna har föreskrivits i lagen och avgifterna anpassas till betalningsförmågan. Besluten om klientavgifterna fattas i december.  
  • Seniorinfo har öppnat 20.12 – information och stöd från ett ställe. Raseborg hör till det västra området (tillsammans med Hangö, Högfors, Ingå, Lojo, Sjundeå och Vichtis). Seniorinfo betjänar på nummer 029 1512 280.

Ändringar i kundservicenumren 

  • Vid övergången till välfärdsområdet byts telefonnumren som börjar med 09 och 019 ut till ett telefonnummer som börjar med 029 151. 
  • I välfärdsområdet införs ett enhetligt system för kundservicesamtal. 
  • Användningen av de gamla systemen och telefonnumren upphör när det nya telefonsystemet införs. Övergången till det nya systemet sker stegvis och per servicelinje.  
  • Invånarna som ringer till ett kundservicenummer ringer i fortsättningen till ett nytt nummer. De gamla numren kommer att ha meddelandet ”vårt nummer har ändrats” vid tidpunkten för övergången. 
  • De nya telefonnumren kommuniceras till invånarna i första hand via webbplatsen luvn.fi

Vilket ställe ska jag kontakta nästa år om jag insjuknar?  

Du kan kontakta hälsostationen på samma sätt som tidigare. Telefonnumren ändras stegvis från och med början av 2023. Välfärdsområdet informerar om den stegvisa förändringen av telefonnumren på webbplatsen www.luvn.fi samt genom inspelningar på det gamla telefonnumret som hänvisar till det nya numret. 

Jag har bokat en tid till hälsovårdarens mottagning, bevaras den?  

Ja, alla nuvarande tjänster och tidsbokningar bevaras oförändrade efter årsskiftet. 

Information och kommunikation om välfärdsområdet

Du får information om välfärdsområdet genom följande kanaler:

Webbplats

Sociala medier

Nyhetsbrev


20.10.2022 / Martina Rosenqvist

Tidsbokningen för influensavaccineringarna öppnas via nätbokning fredagen den 21.10 och per telefon måndagen den 24.10.

Ifall du vill boka din tid elektroniskt klickar du in dig på eHälsan – elektroniska tjänster – Raseborg.
Obs! Den som önskar få sitt vaccin i Tenala- Bromarv bör reservera sin tid via telefonbokningen.

Boka tid via eHälsan, gör så här:

Gå in på eHälsan – elektroniska tjänster – Raseborg, välj tidsbokning -> boka tid -> välj klientskap (Karis , Pojo eller Ekenäs Hälsostation) -> välj service -> influensavaccin -> sök tider -> välj datum och klockslag -> boka, klart!

OBS! Störningar i SMS-bekräftelser 25.10.2022! Kontrollera, att din bokning har registrerats! Din bokning ska synas under fliken ”Tidsbokning”, under rubriken ”Bokade tider” på följande sätt:

Boka tid via telefontjänsten

Tidsbokning per telefon inleds måndagen den 24.10 kl 9.00 på telefonnummer 019 289 3141.
Telefonbokningen är öppen må-to kl 9-13.

Du kan få ditt vaccin på följande ställen hösten 2022:

  • Ekenäs, Ekgränd 2 (före detta Hagahemmet)
  • Karis, Köpmansgatan 14
  • Pojo hälsostation, Orkdalsvägen 4
  • Tenala, Germundbyvägen 3 C
  • Bromarv, Vättlaxvägen 20 bost. 2 B 2

Obs! Influensavaccin kan fås i samband med coronavaccinering om så önskas, men däremot kan coronavaccin kan inte fås i samband med influensavaccineringar.

Det är också möjligt att få influensavaccin i samband med besök på hälsocentralen, rådgivningen eller skolhälsovården.

Influensavaccination ges kostnadsfritt till:


16.09.2022 / Petra Louhimies

I oktober och november har vi färre läkare än normalt på Raseborgs stads hälsostationer och gör därför tillfälliga ändringar i serviceutbudet.

– Det är inte ett nytt fenomen att läkare stannar endast korta perioder på hälsovårdscentralen, men nytt under detta år jämfört med det föregående är att det varit svårare att både rekrytera läkare och köpa läkartjänster från privata aktörer. På grund av en högre arbetsbelastning har primärvården svårt att konkurrera om läkare med specialsjukvården och med privata sektorn. Det är ett nationellt fenomen, uppgifterna har ökat under många år medan resurserna inte har varit tillräckliga, berättar chefsläkare Tove Wide.

Under sommarmånaderna har det i Raseborg arbetat många så kallade sommarläkare, både medicinstuderande och färdiga läkare, som nu återvänder till annan ort för studier eller arbete. Från och med oktober finns det trots aktiva rekryteringsansträngningar för få läkare på Raseborgs hälsostationer. På grund av detta är Raseborgs stad tvungen att begränsa, prioritera och centrera servicen så att alla läkartjänster koncentreras till Ekenäs hälsostation under oktober och november månad. Också hälsostationernas öppethållningstider ändras enligt följande:

Hälsostationernas öppethållningstider från och med måndagen den 3 oktober 2022

  • måndag-torsdag kl. 8-16 och
  • fredagar kl. 8-14.15

Hälsostationerna stänger på fredagar kl. 14.15 men det går att ringa telefontjänsten 019 289 3000 ända till kl. 16. Utanför tjänstetid kan Jourhjälpen 116 117 kontaktas om man behöver vård.

Också på rådgivningen och inom skolhälsovården finns i oktober begränsade läkarresurser men läkargranskningar för gravida i slutet av graviditeten och för nyfödda ordnas.

Ta kontakt med hälsovårdscentralen i vanlig ordning

För invånarna betyder situationen att man i vissa fall kan erbjudas vård också vid Lojo hälsovårdscentral. Invånarna ska ta kontakt med Raseborgs hälsovårdscentral som vanligt per telefon och välja Karis eller Ekenäs då de ringer. En sjukskötare bedömer vårdbehovet på vanligt sätt och kan beroende på ärendet hänvisa till olika yrkespersoner, till distansläkare eller till läkarmottagning. I vissa fall, enligt överenskomna kriterier kan patienten erbjudas vård vid Lojo hälsovårdscentral.

– Vi är mycket tacksamma över att vi kan samarbeta med Lojo för att under denna period kunna säkerställa de mest nödvändiga vårdtjänsterna, säger social- och hälsovårdsdirektör Benita Öberg.

– På hälsovårdscentralen gör vi aktivt utvecklingsarbete för att det ska bli lättare att kontakta oss och så att vi får resurserna att räcka bättre till. Vi kommer att erbjuda de patienter som behöver uppföljning en kontaktperson som koordinerar vården. Vi ber invånarna om förståelse för att tjänsterna för en period är begränsade. Vi försöker organisera arbetet så att de som är i jobb ska orka med sitt arbete och hinna med de viktigaste uppgifterna tills vi är flera att dela på uppgifterna, fortsätter Wide.

Staden informerar omgående när servicen på våra hälsostationer återgår till det normala.


2.09.2022 / Petra Louhimies

Välkomna att bekanta er med verksamheten på Raseborgsvägen 5, onsdagen den 7 september 2022 kl. 14–18!

En del av Raseborgs stads verksamheter som erbjuder tjänster för barn, unga och familjer har nyligen flyttat till Raseborgsvägen 5. Nu bjuder vi på öppet hus med roligt program för barn och barnfamiljer (bland annat ansiktsmålning).

Hjärtligt välkomna att bekanta er med vår verksamhet och våra nya utrymmen!

  • Mödra-, barn- och preventivrådgivning
  • Familjesocialarbete (social- och familjehandledning, hemservice för barnfamiljer, servicekoordinator)
  • Barn- och ungdomsmottagningen (familjeterapeuter, psykologer)
  • Barnhabilitering (tal-, fysio- och ergoterapi)
  • Motionsrådgivning

Vi bjuder på bulle, saft och kaffe!

Ingång via innergården

25.05.2022 / Petra Louhimies

Telefonlinjerna till hälsovårdscentralen är för tillfället överbelastade. Vänligen vänta på samtalet utan att ringa till telefontjänsten på nytt. Vi ringer upp alla i tur och ordning.


31.03.2022 / Petra Louhimies

Arbetstagarorganisationerna Tehy och SuPer har gett en strejkvarning som också berör HUS. Strejken är planerad att börja 1.4.2022 kl. 6. På grund av strejken måste Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS avboka tider för icke-brådskande vård.

  • Om du har gett lov att skicka SMS, får du av HUS information om avbokningen via SMS.
  • Resten av patienterna ringer HUS till. Kom ihåg att också svara på samtal som kommer från okända nummer och att kontrollera din telefonsvarares meddelanden.

OBS! När strejken börjar kommer alla provtagningstider för screening av livmoderhalscancer annulleras.

HUS har samlat information om strejken på sin webbplats, klicka här!

Viktigt att notera är att också jourhjälpen 116 117 påverkas!

  • Under vårdarorganisationernas strejk vårdas endast patienter som kräver mycket brådskande vård på sjukhusens samjourer. Rusning väntas.
  • Jourhjälpen 116117:s återuppringningstjänst fungerar inte. I en nödsituation ska du söka dig direkt till jouren.
  • Under den egna hälsostationens öppettider får du hjälp av den egna hälsostationen.
  • Ring 112 vid livshotande nödsituationer. Man ska inte ringa nödcentralen i andra ärenden.

För Raseborgs stads del ökar trycket på primärvården markant i och med att specialsjukvården strejkar.

– Det ökade patientflödet fortsätter att öka för var dag som en eventuell strejk pågår. Inom primärvården kan dock inte skötas sådana patienter som är i behov av specialsjukvård. Raseborg har redan fullt på enheterna och personalresurserna är begränsade. Det påverkar primärvården och patientsäkerheten  mycket om det blir strejk, säger social- och hälsovårdsdirektör Benita Öberg.

Vi ber våra invånare följa med HUS information på hus.fi/sv/strejk och deras Facebook-sida!


1.11.2021 / Petra Louhimies

Raseborgs hälsovårdscentral gjorde 20.10.2021 en uppdatering av sitt patientdatasystem. Uppdateringen har senare visat sig ha orsakat ett fel som orsakat ett avbrott i receptförnyelser under tiden 20-27.10.2021.

Vi ber personer som under tiden 20-27.10.2021 har begärt en receptförnyelse antingen via Mina Kanta-sidor eller via ett apotek, kontrollera att receptet har förnyats! Du kan kontrollera dina recept via Mina Kanta-sidor eller via ditt apotek.

Om receptet inte har förnyats, ta kontakt med hälsovårdscentralen på telefonnummer 019 289 3000, vardagar kl. 8–16.

Felet i systemet är nu åtgärdat och vi beklagar eventuella olägenheter som felet orsakat!


26.10.2021 / Petra Louhimies

Uppdaterat 22.11.2021

Den årliga säsonginfluensavaccineringen inleds i Raseborg under vecka 44. Säsongsinfluensavaccinet ges enligt rekommendationen från Institutet för hälsa och välfärd avgiftsfritt till: 

Social- och hälsovårdsministeriet har förändrat förordningen då det gäller den närstående kretsen. Förordningsändringen trädde i kraft 18.10.2021. Läs mer: Influensavaccination av närstående till personer med risk för allvarlig influensa 

Pop-up-influensavaccineringar

  • 24.11.2021 kl. 15-18, Ekgränd 2, Ekenäs (f.d. Hagahemmets utrymmen)

När får jag mitt vaccin?

• Vaccineringar på mödra- och barnrådgivningar inleds vecka 44. Vaccinet ges i samband med rådgivningsbesöken! Rådgivningens klienter kan boka sin vaccinationstid via sin egen rådgivning.
• I skol- och studerandehälsovården inleds vaccineringen också vecka 44. Tiden bokas via skolans hälsovårdare. Skolhälsovårdarna har informerat om tidsbokningen via Wilma!

Den allmänna tidsbokningen som gäller andra berättigade (se ovan för de olika kategorierna) öppnar 28.10.2021 kl. 9.00 på telefonnumret 019 289 3141. OBS! Tidsbokning via nätet är INTE möjligt i detta skede! 
 
Telefontjänsten har ett återuppringningssystem och vi ringer tillbaka till alla i tur och ordning. Vi är förberedda på att det kommer mycket samtal och försöker ringa tillbaka till alla så snart som möjligt. Det är ändå bra att vara förberedd på att det kan ta en stund innan vi ringer tillbaka och kan eventuellt inte hålla den tidtabellen som anges i tjänsten.

Vaccineringarna börjar 1.11.2021! 

Vaccinationspunkterna: 

  • Karis idrottshall, Idrottsgatan 1 
  • Ekenäs, Ekgränd 2, f.d. Hagahemmets utrymmen 
  • Pojo hälsostation, Orkdalsvägen 4 
  • Tenala öppna mottagning, Germundbyvägen 3 C 
  • Bromarv öppna mottagning, Wättlaxvägen 20 bostad 2 
  • Österby skola/ f.d. öppna mottagningen, Pojoviksgatan 18 

Direktiv för personer som kommer för vaccinering 

  • Ta ditt FPA-kort med dig.
  • Kom ca. 5 minuter före den tid som bokats för vaccinering. 
  • Använd munskydd och desinficera händerna innan du kommer till mottagningen och då du lämnar den. 
  • Kom till vaccinering endast om du är frisk. 
  • Vaccinet ges i överarmen, kom klädd så att du lätt får din överarm synlig. 

* Riskgrupper: Kronisk hjärtsjukdom som kräver regelbunden medicinering, kronisk lungsjukdom som kräver återkommande eller regelbunden medicinering, kronisk ämnesomsättningssjukdom som kräver tablett- eller insulinbehandling, kronisk leversjukdom eller njursvikt, sjukdom eller medicinering som försämrar motståndskraften. Klicka här och läs mer på THL:s webbplats.


19.10.2021 / Petra Louhimies

Raseborgs stads hälso- och äldreservice tar i bruk ett nytt patientdatasystem onsdagen den 20.10.2021. Eventuella tillfälliga störningar kan förekomma i verksamheten under de första dagarna som systemet tas i bruk.

Det nya datasystemet kräver inga åtgärder från invånarnas sida, och hälsostationerna och tidsbokningen betjänar som vanligt.


6.05.2021 / Petra Louhimies

Västra Nylands social- och hälsovårdsprogram håller på att planera familjecentertjänster i Västra Nyland. I familjecentren får du alla tjänster som främjar barnens och familjens välfärd, hälsa och utveckling samt tidigt stöd och tidig vård.

Tjänsterna omfattar bland annat mödra- och barnrådgivning, skol- och studerandehälsovård, familjerådgivning, hemservice, familjearbete och terapitjänster för barn. Tjänsterna erbjuds på platsen och på webben, och vissa tjänster får du i hemmet. 

Kom med och utveckla familjecentrens tjänster – svara på enkäten! 

Vi vill erbjuda smidiga och lättillgängliga tjänster som stöder din familjs vardag. Därför kartlägger vi dina önskemål och behov. Svara alltså på vår enkät – vi vill höra din åsikt! 

Du kommer till enkäten via denna länk . Enkäten är öppen till 24.6.2021. 


3.03.2021 / Petra Louhimies

Raseborgs stad söker personal till coronavaccineringarna för tiden 8.3- 31.8.2021 med möjlighet till förlängning.

Vi söker dig som är legitimerad sjukskötare/ hälsovårdare för att delta i coronavaccineringar av våra invånare.

Du måste ha ett intyg över ett ikraftvarande vaccinationslov. Om ditt lov har gått ut, kan vi hjälpa dig att få ett nytt. Vi erbjuder dig inskolning i uppgiften.

Det finns möjlighet att diskutera både heltids- och deltidsarbete.

Blev du intresserad?

Ta kontakt med hälsoservicechef Annika Rehn per e-post annika.rehn@raseborg så diskuterar vi mera!


12.02.2021 / Petra Louhimies

Nu får du drömma och samtidigt påverka! Hurdan social- och hälsovård borde vi ha i västra Nyland? Den första invånarenkäten är öppen till 15.2.2021. Svara på enkäten via denna länk.

Resan mot gemensam social- och hälsovård i västra Nyland har börjat. Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis medverkar. Nu när vi startar vår gemensamma resa är det bra att fundera över social- och hälsovårdens karaktär och rykte – och också över den västnyländska identiteten. 

”Varje organisation har ett rykte som uppstår vid tjänster och kontakter. Vi funderar på hurdant rykte vi vill att social- och hälsovården skulle ha här i västra Nyland. Vi kan inte själva besluta om det, men vi kan fundera på hurdant rykte vi vill eftersträva och vad det kräver av oss att nå dit”, säger Jutta Tikkanen, programdirektören för Västra Nylands social- och hälsovårdsprogram. 

Först gör vi en djupdykning och funderar på vad som är västra Nylands innersta väsen: Vad förenar oss och vad skiljer västra Nyland positivt från andra områden? Därifrån kommer vi till frågan hur den västnyländska identiteten skulle kunna manifestera sig i social- och hälsovården och i möten mellan människor.

Enkäten Drömmarnas social- och hälsovård är öppen till 15.2 

Vi bjuder in alla invånare i västra Nyland att berätta sina åsikter och påverka framtidens tjänster. Enkäten Drömmarnas social- och hälsovård är öppen 2–15.2.2021. Svara på enkäten via denna länk.

”Detta är vår första enkät som kommer att ge oss en bra start. Vi kommer att ordna fler möjligheter att delta under året. Tillsammans hittar vi lösningar som stöder allas hälsa och välfärd och som vi kan vara stolta över”, säger Jutta Tikkanen. 

Om samma teman vill vi också få synpunkter av social- och hälsovårdspersonalen i kommunerna i västra Nyland. Dessutom planerar vi samarbete med föreningar, äldreråd och råd för personer med funktionsnedsättning samt ungdomsfullmäktige i västra Nyland. 

Invånaren kan göra sin röst hörd i gemenskapen Drömmarnas social- och hälsovård

Alla invånare över 16 år och representanter för föreningar är varmt välkomna till gemenskapen Drömmarnas social- och hälsovård. I gemenskapen får man komma med idéer, förslag och frågor. Medlemmarna i gemenskapen får under året berätta sina åsikter och önskemål om till exempel e-tjänster inom hälsovården, mentalvård, tjänster för barnfamiljer och seniortjänster samt hurdana kontaktkanaler tjänsterna bör ha. 

Du kan anmäla dig till gemenskapen Drömmarnas social- och hälsovård antingen i slutet av enkäten ovan eller direkt via denna länk: 

På grund av coronasituationen fungerar vi för närvarande i digitala kanaler. Senare i år kommer det också att erbjudas andra möjligheter att delta. 

Mer information om Västra Nylands social- och hälsovårdsprogram 
Prenumerera på Västra Nylands social- och hälsovårdsprograms nyhetsbrev


23.12.2020 / Petra Louhimies

Det är okej att inte må bra fast det är jul. Om du känner att du behöver någon att tala med kan du ringa Mielis kristelefon. När du ringer till kristelefonen kan du vara helt anonym om du vill. Alla våra samtal är konfidentiella. Du definierar själv vad en kris är, så ring även om du tänker att det inte är en så stor grej. Alla, även du, har rätt att må bra.

Mielis kristelefon 09 2525 0112 (på svenska)

Du kan ringa må & on kl.16-20 och ti, to & fr 9-13 också under mellandagarna. Telefonen är stängd bara den 24-25.12, 1.1 och 6.1.2021.

Vi finns här för dig, våga testa!


23.12.2020 / Petra Louhimies

I dessa utmanande tider är det viktigt att vi alla tar vårt ansvar för att förhindra smittspridning. Vi vill speciellt skydda de äldre och gör allt som står i vår makt för att hålla smittan borta från våra boendeenheter. Vi ber nu att alla närstående och anhöriga till äldre som bor på våra hem deltar i detta arbete. Bekanta er på förhand med direktiv gällande besök till boendeenheterna, var i kontakt med personalen och följ de instruktioner ni får. Vi ber också att ni i mån av möjlighet undviker att ta hem er anhörig. Det har visat sig att risken för att hembesökare hämtar smittan till boendeenheten är stor. Den som besöker sina anhöriga är vi tvungna att hålla avskilt från de övriga invånarna efter besöket i mån av möjlighet, detta vill vi undvika.

Gällande allmänna restriktioner på boendeenheter och bäddavdelningen

För att förebygga spridning av corona på Raseborgs HVC bäddavdelning beviljas tyvärr inte hempermissioner under jul- och nyårshelgerna.

Stadens beredskapsgrupp har även bestämt följande restriktioner vad gäller besök på våra boendeenheter och bäddavdelningen:

  • Man får komma på besök endast om man är helt frisk.
  • Alla besök ska bokas på förhand, endast 1 besökare/gäst, maximalt 3 besökare/enhet.
  • När man kommer på besök och under hela besöket ska munskydd användas.
  • Personalen ger besökare instruktioner kring noggrann handhygien och vid hosta.
  • Besökare ska sträva till att hålla 2 meters säkerhetsavstånd till klienten och personalen.
  • Alltid då det är möjligt, ordnas besöken i ett skilt infektionssäkert utrymme där det finns till exempel ett droppskydd (pleksiglas) mellan besökaren och klienten. I andra fall sker besöken i klientens rum, inte i de gemensamma utrymmena.
  • Besöket får vara 30 minuter.

Enhetschefen ansvarar för att besöken kan ordnas tryggt, och kan vid behov hamna bedöma möjligheten till besök på nytt. Alltid är besök inte möjliga.

Patienter/klienter och möjliga följeslagare ska också använda munskydd på alla våra mottagningar, bland annat hälsocentralen, tandläkarmottagningen och rehabiliterande verksamhet.


15.12.2020 / Petra Louhimies

Hälsostationerna beklagar att telefonlinjerna är överbelastade. Orsaken är många samtal gällande coronaviruset; dessa samtal är långa och kräver mycket arbete av vårdpersonalen. 

Vi tackar för tålamodet!




10.09.2020 / Petra Louhimies

Primärvårdens och den specialiserade sjukvårdens samjour vid Raseborgs sjukhus upphör 30.9.2020 och istället inrättas från och med 1.10 kl. 8.00 en dygnet-runt primärvårdsjour som ordnas av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS.

Detta medför stora förändringar i uppsökandet av vård inom Västra Nylands område.

Så här söker du vård från och med 1.10

Innan man uppsöker jouren ska man ringa Jourhjälpens kostnadsfria telefonnummer 116 117. Jourhjälpen hänvisar till rätt vårdplats eller ger råd i egenvård.

I en nödsituation (såsom svår bröstsmärta, andningssvårigheter eller förlamningssymtom) ska man alltid ringa nödnumret 112 direkt.

Behovet av jourvård bedöms alltså alltid först per telefon. Man ska inte längre uppsöka Raseborgs sjukhus direkt för en bedömning av vårdbehovet, eftersom där från och med 1.10 inte längre finns den vårdkapacitet som krävs för nödsituationer.

Jourtjänsterna vid Raseborgs sjukhus från och med 1.10

På den nya primärvårdsjouren vid Raseborgs sjukhus vårdas från och med 1.10 endast sådana patienter som plötsligt insjuknat eller skadats och som kräver jourvård inom ett dygn sedan insjuknandet eller skadan. Exempel på sådana hälsoproblem är:

  • Plötslig svullnad i ena benet
  • Feber som plötsligt stiger
  • Outhärdlig ryggsmärta
  • Skada orsakad av olycka, som ger symtom som du inte klarar av hemma, t.ex. blödning, hård smärta eller svårigheter att gå
  • Näsblod som inte slutar
  • Ångest eller depression som plötsligt blivit svårare

De jourpatienter inom Västra Nylands område som behöver mera akut och krävande specialiserad sjukvård vårdas i fortsättningen på Lojo sjukhus samjour eller utifrån en bedömning av vårdbehovet på HUS andra jourer.



17.12.2019 / Petra Louhimies

Enstaka fall av kikhosta har förekommit bland skolelever och vuxna i Raseborg. En mindre epidemi har inträffat i Mikaelskolan. Epidemi begreppet används när det finns en uppenbar risk att flera personer i samma grupp kan få smittan, även om de verifierade fallen är få.

Kikhosta orsakar hostattacker och natthosta

Första skedet av kikhosta liknar en vanlig förkylning. Sedan följer typiskt hostattacker och natthosta. Rethostan kan pågå länge. Inkubationstiden av kikhosta är 1–3 veckor. Den som hostat över 4 veckor smittar inte längre. Kikhostan kan vara farlig speciellt för spädbarn.

Kikhostevaccin ges enligt det nationella programmet i kombination med andra vaccin vid 3 månader, 5 månader, 12 månader, 4 år, 14–15 år och 25 år. Skyddet av vaccinen avtar efter 3–4 år, vilket betyder att också vaccinerade personer kan insjukna. Sjukdomen hos vaccinerade är lindrigare och smittar mindre.

Stadens infektionsteam följer upp

Staden utreder alla verifierade fall av kikhosta. Patienter som hostat kortare än 4 veckor erbjuds antibiotika. Närkontakter utreds speciellt med tanke på att skydda spädbarn och kommande nyfödda.

– Genom kartläggning, snabba åtgärder och gott samarbete med de familjer vi kontaktat, har vi kunnat begränsa spridningen av sjukdomen tillsvidare. Stadens infektionsteam följer med situationen och informerar berörda grupper vid behov, berättar chefsläkare Tove Wide.

Vaccinationer sköts av rådgivningarna och skolhälsovården. Undersökningar och behandling av patienter med besvärlig hosta sköts på hälsostationerna.


26.11.2019 / Petra Louhimies


Den nationella poststrejken som började måndagen 11.11.2019 och som fortsätter tillsvidare påverkar social och hälsovårdstjänsterna på följande sätt:

Hälsovårdscentralen

Under poststrejken kontaktas patienter/klienter per telefon i stället för med brev. Möjliga intyg kan avhämtas direkt från hälsovårdscentralen under strejken. Hälsovårdsfakturorna skickas per post när poststrejken är över.

Socialservice        

Under poststrejken utdelas inga brev från Raseborgs stads socialservice. Beslut som görs skickas skriftligen ut till sakägare efter avslutad poststrejk med sändningsdagens delgivningsdatum. Sakägande informeras per telefon eller e-post om innehåll i beslut ifall kontaktuppgifterna finns tillgängliga. Skriftliga ansökningar kan inlämnas till ifrågavarande verksamhetspunkt eller till stadshusets kundbetjäning.

Tandvården

Under poststrejken kontaktas patienter per telefon i stället för brev. Eventuella fakturor delas ut vid besöket eller skickas när poststrejken är över.

Äldreservice

Under poststrejken utdelas inga brev från Raseborgs stads äldreservice. Beslut som görs skickas skriftligen ut till sakägare efter avslutad poststrejk med sändningsdagens delgivningsdatum.

Det kan dröja innan de fakturor som skickats ut precis innan strejken kommer fram. Det kan leda till att förfallodagen på en del av fakturorna redan utgått när brevet anländer. Det går bra att betala fakturorna när den anlänt även om det är efter förfallodagen.

Mer info

Vid frågor vänligen kontakta verksamhetspunkterna under deras telefontider. Du hittar kontaktuppgifterna här:

Hälsovårdscentralerna

Socialservice

Tandvården

Äldreservice


23.09.2019 / Petra Louhimies

Ändringar i öppethållningstiderna på den öppna hälso- och sjukvårdsmottagningen i Pojo

Fr.o.m. 1.10.2019 håller sjukskötarmottagningen på Pojo hälsostation öppet enligt följande:

Tisdagar kl. 8.00-12.00
Torsdagar kl. 12.00-16.00

Informationsdisken är öppen torsdagar kl. 14.00-15.00.
Tidsbeställning per telefon må-fre kl. 8.00-16.00, tfn 019-289 3000.


6.06.2019 / Petra Louhimies

Hälsovårdscentralen

Ekenäs hälsostation             tfn 019 289 3000

Normal verksamhet vardagar kl. 8.00–16.00 under sommaren. Servicedisken på hälsostationen är stängd vardagar kl. 11.00-13.00 under tiden 3.6-31.8.2019.

Pojo hälsostation                 tfn 019 289 3000

Hälsostationen i Pojo håller öppet torsdagar under tiden 3.6-20.6.2019 och 1.8-29.8.2019.
Hälsostationen är stängd 21.6-31.7.2019.

Karis hälsostation                tfn 019 289 3000

Normal verksamhet vardagar kl. 8.00–16.00 under sommaren.
Servicedisken på hälsostationen är stängd vardagar kl. 11.00-13.00 under tiden 3.6-31.8.2019.

 

Jourverksamhet

Jourverksamhet enbart på samjouren i HNS Raseborgs sjukhus, Östra Strandgatan 9, 10600 Ekenäs, vardagar kl. 8.00-16.00, tfn 019 289 3000 och på kvällar och veckoslut tfn 019 224 2800. Innan jouren uppsöks rekommenderas kontakt med Jourhjälpen på det avgiftsfria numret 116 117.

Vid livshotande situationer ring 112.

HUSLAB

Laboratoriet (HUSLAB) i Pojo är stängt under perioden 21.6-31.7.2019. Under tiden 3.6-20.6.2019 och 1.8-29.8.2019 är laboratoriet öppet endast på torsdagar kl. 8.00-13.30.

Laboratoriet (HUSLAB) i Karis är öppet normalt hela sommaren, vardagar kl. 7.45-11.00 med tidsbokning.

Laboratoriet (HUSLAB) på HNS Raseborgs sjukhus har normala öppethållningstider vardagar kl. 7.30-14.00.

Social service

Barn- och familjetjänster, Raseborgsvägen 37 (Ekenäs), Lilla Stadshuset, nås per telefon via stadens växel, tfn 019 289 2000 eller via direkta nummer som hittas via www.raseborg.fi.

Familjecenter, Raseborgsvägen 37 (Ekenäs), Portstugan, nås per telefon via stadens växel, tfn 019 289 2000 eller via direkta nummer som hittas via www.raseborg.fi/familjecenter.

Västra Nylands social- och krisjour handhar även Raseborgs område och nås vid behov på tfn 09 816 424 39.

Vuxensocialarbete och handikappservice, Raseborgsvägen 37 (Ekenäs), Torpet, har normal öppethållningstid under sommaren.

Invandrarbyråns servicepunkter i Karis och Ekenäs har normal verksamhet under sommaren och nås per tfn 019 289 2295.

Mental- och missbrukarvård

Mental- och missbrukarvården fungerar under sommaren med inskränkt verksamhet. Mentalvårdens personal nås per telefon via stadens växel, tfn 019 289 2000, eller via direkta nummer som hittas via www.raseborg.fi.

Missbrukarvårdens mobila enhet har öppet hela sommaren och nås vardagar kl. 8.00-16.00 per tfn 019 289 2395.

Tidsbeställningsmottagningen i Ekenäs, Karis och Pojo håller stängt 15.7-11.8.2019. Eventuella förfrågningar riktas till mobila teamet.

Förebyggande hälsovård

Den förebyggande hälsovården koncentrerar resurserna under semesterperioden genom att i första hand sköta gravida, samt barn som är under 1 år gamla. Alla verksamhetspunkter har nedsatt verksamhet. Rådgivningsverksamheten i Karis, Pojo och Ekenäs (Ystadsgården) har öppet hela sommaren enligt tidsbeställning. Telefonsamtal besvaras av rådgivningens hälsovårdare kl. 11.00-12.00. Rådgivningens läkarundersökningar är koncentrerade till Karis, Pojo och Ekenäs.

Mottagningen i Bromarv är stängd 1.7-31.8.2019. Mottagningen i Svartå är stängd 1.7-29.7.2019. Mottagningen i Tenala är öppen enligt tidsbeställning på torsdagar under tiden 1.7-28.7.2019. De blivande förstaklassisternas hälsogranskningar utförs i början av juni och innan skolan börjar i augusti. Uppbådsgranskningarna utförs i slutet av maj och början av juni.

Rehabiliterande verksamhet

Tal- och ergoterapiverksamheten är stängd i juli. Fysioterapin i Karis och Ekenäs är öppen hela sommaren med inskränkningar i verksamheten. Fysioterapin i Pojo är stängd 24.6-29.7.2019. Seniorkonditionssalen i Villa Anemone håller stängt i juli.

Tandvård och tandläkarjour

Tenalamottagningen är stängd 13.6-11.8.2019. Tandvården i Pojo, Ekenäs och Karis håller öppet hela sommaren. Jourverksamheten under tjänstetid fungerar normalt i Raseborg.

Utanför tjänstetid är akutvården för kommuninvånare ordnad i Helsingfors, mera information på tfn 044 494 3198.


4.02.2019 / Petra Louhimies

Jourhjälpen 116 117 betjänar hela HUS-området från och med början av år 2019. Ring det avgiftsfria numret 116 117 innan du uppsöker HUS jourpolikliniker. På numret kan du också be om råd och vårdanvisningar vid plötsliga hälsoproblem.

När den egna hälsostationen är stängd får du vid plötsliga hälsoproblem hjälp via Jourhjälpen på numret 116 117. Hälsovårdspersonal bedömer vårdbehovet per telefon, och vägleder till rätt vårdplats och/eller ger råd i egenvård. Tjänsten ger också råd och handleder i frågor som gäller barn. Jourhjälpen är tillgänglig alla dagar dygnet runt. Det kostar inget att ringa.

När din egen hälsostation är öppen får du vid plötsliga hälsoproblem hjälp genom att kontakta hälsostationen per telefon. Via Jourhjälpen kan man inte boka tid på hälsostation.

Hälsostationerna i Raseborg nås per telefon under vardagar kl 8-16 på numret 019-289 3000

Vid icke-brådskande ärenden ska du inte kontakta Jourhjälpen, utan din egen hälsostation. Icke brådskande ärenden är till exempel förnyande av recept eller förfrågan om resultat på laboratorie- och röntgenundersökningar utan plötslig försämring i hälsotillståndet.

I livshotande situationer ska man ringa nödnumret 112. Situationer som kräver att man omedelbart ringer nödnumret är till exempel kraftiga bröstsmärtor, plötsliga andningssvårigheter, medvetslöshet och förlamningssymptom.

För mera information: www.hus.fi/jourhjalp


23.11.2018 / Petra Louhimies

Från och med 2.11.2015 finns endast en jourmottagning i Raseborg. Den finns på Västra Nylands sjukhus, Östra Strandgatan 9.

Jourvård innebär omedelbar bedömning och vård av plötsligt insjuknande, skada eller försämring av en kronisk sjukdom. Det är en sådan situation där vården inte kan skjutas upp till följande dag.


Vid livshotande situationer – ring 112

Livshotande situationer kan vara
– medvetslöshet
– patienten har slutat andas, patienten går inte att väcka
– förlamningssymptom
– kraftig andnöd, patienten kan inte prata eller pratar bara enstaka ord
– kraftig bröstsmärta och dessutom kallsvettningar och kraftlöshet
– krampanfall som inte går över
– blödningar förorsakade av stora skador
– skador mot huvudet
– trafikolyckor (hög fart, över 60 km/timme)
– fall från hög höjd (två gånger egen längd)

Är situationen akut men inte livshotande, ring 019-289 3000 vardagar mellan kl 8-16 och välj alternativet ”akut”, övriga tider ring jourhjälp 116 117.


Till dessa situationer kan till exempel räknas:
– bröstsmärtor eller fortgående rytmstörningar
– en ung person eller person i arbetsför ålder som snabbt blir i dåligt allmäntillstånd
– skador, sår som blöder mycket, benbrott i fel ställning
– försämrad syn som beror på ansiktsskador
– nedsatt medvetandenivå
– plötslig förvirring, otydligt tal
– plötsig huvudvärk, synstörningar
– plötslig andnöd, patienten kan prata meningar
– plötslig kraftig eller tilltagande buksmärta
– plötslig kraftig ryggsmärta

Dessutom kräver följande symptom akut vård:
– övre luftvägsinfektioner med hög feber, misstanke om angina
– fjärde dagen med feber över 38˚C
– magsjuka, men hos vuxna enbart om man inte får tillräckligt vätska i sig eller om man har någon belastande grundsjukdom
– kraftig öronvärk
– långvarig näsblödning
– sår, muskelförsträckning, skada orsakad av stor kraft
– misstanke om fraktur i armar eller ben
– plötsligt uppkommen ögoninflammation
– urinvägsinfektion med feber och/eller försämrat allmän tillstånd, urinstopp
– stor gynekologisk blödning
– yrsel, nedsatt allmäntillstånd hos äldre
– omfattande allergisk reaktion med utslag
– större inflammation på huden
– svår ångest, hallucinationer, andra psykiska störningar

Anmälning
Då du anmäler dig på jouren gör en sjukskötare en bedömning av ditt vårdbehov och skyndsamhetsgraden. Bedömningen görs på basen av dina symptom och ditt allmänna mående.
Efter anmälningen styrs du antingen till en väntsal eller till ett observationsrum. Du vårdas sedan i enlighet med dina behov, på sjukskötarens och/eller läkarens mottagning.
Om dina symtom inte kräver jourmässig vård kan sjukskötaren ge dig instruktioner om vård hemma. Du kan också hänvisas till en mottagning vid din egen hälsostation under tjänstetid.

Undersökningar och åtgärder
En del undersökningar kan utföras redan innan du träffar läkaren, t.ex. urinprov, blodtrycksmätning och hjärtfilm.
Du är eventuellt tvungen att vänta på de laboratorie-, röntgen- och andra undersökningar som läkaren ordinerar. Det tar också tid innan undersökningsresultaten är färdiga. Då undersökningsresultaten kommit berättar läkaren om resultaten och beslutar om fortsatt behandling.
Väntetiden är vårdtid, under vilken man uppföljer ditt tillstånd. Om ditt tillstånd ändrar medan du väntar ska du meddela vårdpersonalen.

Fortsatt vård
Du får åka hem om dina symtom tillåter det. Du får eventuellt recept för läkemedelsbehandling.
Under uppföljningen hemma kan dina symtom ändra och därför kan du behöva ta kontakt på nytt.
Om dina symtom kräver sjukhusvård överförs du till en vårdavdelning eller till en annan vårdenhet.

Vid icke akuta ärenden, ring tfn 019-289 3000, vardagar kl. 8-16.