Hur anmäler jag misstankar kring inomhusluften i stadens fastigheter?
Som invånare kan du meddela om dina misstankar kring inomhusluften på följande sätt. När du upptäcker symptom som du relaterar till inomhusluftsproblem, skall du i första hand vända dig till din hälsovårdscentral. Om det gäller ditt barn under skolålder skall du kontakta rådgivningen. Gäller det en elev är det skolhälsovården som kan hjälpa dig.
Vem tar hand om min anmälan?
När du kontaktar den kommunala hälso- och sjukvården och misstanke om inomhusproblem finns, skickar de vidare informationen till stadens chefsläkare.
Chefsläkaren är med i arbetsgruppen för inomhusluften och agerar som sakkunnig och koordinator när misstanke om inomhusluftproblem uppstår. Ärendet utreds sedan av arbetsgruppen för inomhusluft och de informerar om vad som händer i stadens kommunikationskanaler.
Varje enskild anmälan behandlas i arbetsgruppen för inomhusluftsfrågor och behovet av möjliga åtgärder bedöms av sakkunniga inom utrymmesförvaltningen.
I fall det finns behov av att stänga och flytta någon verksamhet till andra utrymmen så är det antingen Sydspetsens miljöhälsa som myndighet, arbetarskyddsfullmäktige eller tekniska nämnden som besluter om saken.
Aktuella rapporter hittar du här.
Stadens utrymmesförvaltning ansvarar för skicket av stadens fastigheter
Utrymmesförvaltningen är den avdelning som tar hand om stadens fastigheter. Utrymmesförvaltningen ansvarar för att stadens utrymmen är hälsosamma och följer upp byggnadernas tekniska skick. De ansvarar också för att göra utredningar, uppgöra reparationsplaner och budgetera reparationer. Om renoveringsarbeten krävs är det utrymmesförvaltningen som fattar beslut om dem.
Stadens personal anmäler via intra
Om du hör till stadens personal har du möjligheten att anmäla om problem med inomhusluften direkt till arbetsgruppen för inomhusluft genom en elektronisk blankett på stadens intranät.