Social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde 1.1.2023!

Social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde 1.1.2023!

30.12.2022 / Petra Louhimies

Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde vid ingången av 2023. Tjänsterna finns på samma bekanta ställe som tidigare. Telefonnumren och e-postadresserna till tjänsterna ändras stegvis.

Du hittar de uppdaterade uppgifterna på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen www.luvn.fi/sv.

Källan till följande information är Västra Nylands välfärdsområde, www.luvn.fi

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovård, räddningsväsendets tjänster samt elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster från 1.1.2023 för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Ur invånarnas och personalens perspektiv bevaras en stor del helt oförändrat. Tjänsterna fås från samma bekanta ställe som tidigare. Notera dock att det vid årsskiftet kan förekomma tillfälliga dröjsmål och störningar i vissa tjänster. 

Det finns fem serviceområden i välfärdsområde: 

  • tjänster för äldre 
  • tjänster för barn, unga och familjer 
  • gemensamma social- och hälsovårdstjänster 
  • funktionshinderservice och 
  • Västra Nylands räddningsverk. 

Vad förblir oförändrat?  

  • Tjänsterna för invånarna produceras på samma sätt som hittills. 
  • De digitala tjänsterna kan användas av invånarna på samma sätt som i nuläget. 
  • Under övergången hänvisas klienterna i icke-brådskande ärenden huvudsakligen till tjänster i den egna kommunens område. 
  • Servicesedlarna bevaras som ett alternativ i produktionen av tjänster i välfärdsområdet. 
  • I början av 2023 används i huvudsak de nuvarande klient- och patientdatasystemen. 
  • Psykolog- och kuratorstjänsterna ordnas även i fortsättningen i läroanstalterna. 
  • Brådskande hälsovårdstjänster fås från välfärdsområdets samtliga hälsostationer. 
  • Räddningsväsendets tjänster förblir oförändrade, likaså de frivilliga brandkårernas verksamhet. 
  • Nödcentralsverksamheten förändras inte – det allmänna nödnumret är 112. 

De viktigaste förändringarna 

De viktigaste förändringarna inom den närmaste framtiden ur invånarnas perspektiv är: 

  • Telefonnumren för tjänsterna som klienterna använder kommer att ändras stegvis. 
  • Tjänsterna finns i fortsättningen på webbplatsen www.luvn.fi på finska och svenska samt på engelska. 
  • Invånarna kommer att ha enhetliga klientavgifter inom social- och hälsovården samt kriterier för beviljande av understöd. Klientavgifterna har föreskrivits i lagen och avgifterna anpassas till betalningsförmågan. Besluten om klientavgifterna fattas i december.  
  • Seniorinfo har öppnat 20.12 – information och stöd från ett ställe. Raseborg hör till det västra området (tillsammans med Hangö, Högfors, Ingå, Lojo, Sjundeå och Vichtis). Seniorinfo betjänar på nummer 029 1512 280.

Ändringar i kundservicenumren 

  • Vid övergången till välfärdsområdet byts telefonnumren som börjar med 09 och 019 ut till ett telefonnummer som börjar med 029 151. 
  • I välfärdsområdet införs ett enhetligt system för kundservicesamtal. 
  • Användningen av de gamla systemen och telefonnumren upphör när det nya telefonsystemet införs. Övergången till det nya systemet sker stegvis och per servicelinje.  
  • Invånarna som ringer till ett kundservicenummer ringer i fortsättningen till ett nytt nummer. De gamla numren kommer att ha meddelandet ”vårt nummer har ändrats” vid tidpunkten för övergången. 
  • De nya telefonnumren kommuniceras till invånarna i första hand via webbplatsen luvn.fi

Vilket ställe ska jag kontakta nästa år om jag insjuknar?  

Du kan kontakta hälsostationen på samma sätt som tidigare. Telefonnumren ändras stegvis från och med början av 2023. Välfärdsområdet informerar om den stegvisa förändringen av telefonnumren på webbplatsen www.luvn.fi samt genom inspelningar på det gamla telefonnumret som hänvisar till det nya numret. 

Jag har bokat en tid till hälsovårdarens mottagning, bevaras den?  

Ja, alla nuvarande tjänster och tidsbokningar bevaras oförändrade efter årsskiftet. 

Information och kommunikation om välfärdsområdet

Du får information om välfärdsområdet genom följande kanaler:

Webbplats

Sociala medier

Nyhetsbrev


31.03.2022 / Petra Louhimies

Arbetstagarorganisationerna Tehy och SuPer har gett en strejkvarning som också berör HUS. Strejken är planerad att börja 1.4.2022 kl. 6. På grund av strejken måste Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS avboka tider för icke-brådskande vård.

  • Om du har gett lov att skicka SMS, får du av HUS information om avbokningen via SMS.
  • Resten av patienterna ringer HUS till. Kom ihåg att också svara på samtal som kommer från okända nummer och att kontrollera din telefonsvarares meddelanden.

OBS! När strejken börjar kommer alla provtagningstider för screening av livmoderhalscancer annulleras.

HUS har samlat information om strejken på sin webbplats, klicka här!

Viktigt att notera är att också jourhjälpen 116 117 påverkas!

  • Under vårdarorganisationernas strejk vårdas endast patienter som kräver mycket brådskande vård på sjukhusens samjourer. Rusning väntas.
  • Jourhjälpen 116117:s återuppringningstjänst fungerar inte. I en nödsituation ska du söka dig direkt till jouren.
  • Under den egna hälsostationens öppettider får du hjälp av den egna hälsostationen.
  • Ring 112 vid livshotande nödsituationer. Man ska inte ringa nödcentralen i andra ärenden.

För Raseborgs stads del ökar trycket på primärvården markant i och med att specialsjukvården strejkar.

– Det ökade patientflödet fortsätter att öka för var dag som en eventuell strejk pågår. Inom primärvården kan dock inte skötas sådana patienter som är i behov av specialsjukvård. Raseborg har redan fullt på enheterna och personalresurserna är begränsade. Det påverkar primärvården och patientsäkerheten  mycket om det blir strejk, säger social- och hälsovårdsdirektör Benita Öberg.

Vi ber våra invånare följa med HUS information på hus.fi/sv/strejk och deras Facebook-sida!


10.09.2020 / Petra Louhimies

Primärvårdens och den specialiserade sjukvårdens samjour vid Raseborgs sjukhus upphör 30.9.2020 och istället inrättas från och med 1.10 kl. 8.00 en dygnet-runt primärvårdsjour som ordnas av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS.

Detta medför stora förändringar i uppsökandet av vård inom Västra Nylands område.

Så här söker du vård från och med 1.10

Innan man uppsöker jouren ska man ringa Jourhjälpens kostnadsfria telefonnummer 116 117. Jourhjälpen hänvisar till rätt vårdplats eller ger råd i egenvård.

I en nödsituation (såsom svår bröstsmärta, andningssvårigheter eller förlamningssymtom) ska man alltid ringa nödnumret 112 direkt.

Behovet av jourvård bedöms alltså alltid först per telefon. Man ska inte längre uppsöka Raseborgs sjukhus direkt för en bedömning av vårdbehovet, eftersom där från och med 1.10 inte längre finns den vårdkapacitet som krävs för nödsituationer.

Jourtjänsterna vid Raseborgs sjukhus från och med 1.10

På den nya primärvårdsjouren vid Raseborgs sjukhus vårdas från och med 1.10 endast sådana patienter som plötsligt insjuknat eller skadats och som kräver jourvård inom ett dygn sedan insjuknandet eller skadan. Exempel på sådana hälsoproblem är:

  • Plötslig svullnad i ena benet
  • Feber som plötsligt stiger
  • Outhärdlig ryggsmärta
  • Skada orsakad av olycka, som ger symtom som du inte klarar av hemma, t.ex. blödning, hård smärta eller svårigheter att gå
  • Näsblod som inte slutar
  • Ångest eller depression som plötsligt blivit svårare

De jourpatienter inom Västra Nylands område som behöver mera akut och krävande specialiserad sjukvård vårdas i fortsättningen på Lojo sjukhus samjour eller utifrån en bedömning av vårdbehovet på HUS andra jourer.


5.12.2019 / Petra Louhimies

Från och med 7.12.2019 tar HNS över ansvaret för munhälsovårdens jour kvällar, veckoslut och söckenhelger. Vid munhälsovårdens jour sköts akuta värk- och olycksfall.
Kriterierna för akut tand- och munhälsovård

Kontakta tandläkarjourens tidsbokning per telefon 09 471 71 110
Vänligen ring alltid först innan du kommer till jourmottagningen.

Tidsbokningen är öppen vardagar kl. 14.00 – 21.00, på veckoslut och helgdagar kl. 8.00 – 21.00.

Besöksadressen är Haartmansgatan 4, byggnad 12 (Mejlans sjukhusområde).

Vid årsskiftet inleds jourverksamheten även i Hyvinge. Samma telefonnummer betjänar båda jourer och efter en vårdbedömning styrs patienterna från och med 1.1.2020 antingen till Haartmanska sjukhuset eller Hyvinge sjukhus.


4.02.2019 / Petra Louhimies

Jourhjälpen 116 117 betjänar hela HUS-området från och med början av år 2019. Ring det avgiftsfria numret 116 117 innan du uppsöker HUS jourpolikliniker. På numret kan du också be om råd och vårdanvisningar vid plötsliga hälsoproblem.

När den egna hälsostationen är stängd får du vid plötsliga hälsoproblem hjälp via Jourhjälpen på numret 116 117. Hälsovårdspersonal bedömer vårdbehovet per telefon, och vägleder till rätt vårdplats och/eller ger råd i egenvård. Tjänsten ger också råd och handleder i frågor som gäller barn. Jourhjälpen är tillgänglig alla dagar dygnet runt. Det kostar inget att ringa.

När din egen hälsostation är öppen får du vid plötsliga hälsoproblem hjälp genom att kontakta hälsostationen per telefon. Via Jourhjälpen kan man inte boka tid på hälsostation.

Hälsostationerna i Raseborg nås per telefon under vardagar kl 8-16 på numret 019-289 3000

Vid icke-brådskande ärenden ska du inte kontakta Jourhjälpen, utan din egen hälsostation. Icke brådskande ärenden är till exempel förnyande av recept eller förfrågan om resultat på laboratorie- och röntgenundersökningar utan plötslig försämring i hälsotillståndet.

I livshotande situationer ska man ringa nödnumret 112. Situationer som kräver att man omedelbart ringer nödnumret är till exempel kraftiga bröstsmärtor, plötsliga andningssvårigheter, medvetslöshet och förlamningssymptom.

För mera information: www.hus.fi/jourhjalp


23.11.2018 / Petra Louhimies

Från och med 2.11.2015 finns endast en jourmottagning i Raseborg. Den finns på Västra Nylands sjukhus, Östra Strandgatan 9.

Jourvård innebär omedelbar bedömning och vård av plötsligt insjuknande, skada eller försämring av en kronisk sjukdom. Det är en sådan situation där vården inte kan skjutas upp till följande dag.


Vid livshotande situationer – ring 112

Livshotande situationer kan vara
– medvetslöshet
– patienten har slutat andas, patienten går inte att väcka
– förlamningssymptom
– kraftig andnöd, patienten kan inte prata eller pratar bara enstaka ord
– kraftig bröstsmärta och dessutom kallsvettningar och kraftlöshet
– krampanfall som inte går över
– blödningar förorsakade av stora skador
– skador mot huvudet
– trafikolyckor (hög fart, över 60 km/timme)
– fall från hög höjd (två gånger egen längd)

Är situationen akut men inte livshotande, ring 019-289 3000 vardagar mellan kl 8-16 och välj alternativet ”akut”, övriga tider ring jourhjälp 116 117.


Till dessa situationer kan till exempel räknas:
– bröstsmärtor eller fortgående rytmstörningar
– en ung person eller person i arbetsför ålder som snabbt blir i dåligt allmäntillstånd
– skador, sår som blöder mycket, benbrott i fel ställning
– försämrad syn som beror på ansiktsskador
– nedsatt medvetandenivå
– plötslig förvirring, otydligt tal
– plötsig huvudvärk, synstörningar
– plötslig andnöd, patienten kan prata meningar
– plötslig kraftig eller tilltagande buksmärta
– plötslig kraftig ryggsmärta

Dessutom kräver följande symptom akut vård:
– övre luftvägsinfektioner med hög feber, misstanke om angina
– fjärde dagen med feber över 38˚C
– magsjuka, men hos vuxna enbart om man inte får tillräckligt vätska i sig eller om man har någon belastande grundsjukdom
– kraftig öronvärk
– långvarig näsblödning
– sår, muskelförsträckning, skada orsakad av stor kraft
– misstanke om fraktur i armar eller ben
– plötsligt uppkommen ögoninflammation
– urinvägsinfektion med feber och/eller försämrat allmän tillstånd, urinstopp
– stor gynekologisk blödning
– yrsel, nedsatt allmäntillstånd hos äldre
– omfattande allergisk reaktion med utslag
– större inflammation på huden
– svår ångest, hallucinationer, andra psykiska störningar

Anmälning
Då du anmäler dig på jouren gör en sjukskötare en bedömning av ditt vårdbehov och skyndsamhetsgraden. Bedömningen görs på basen av dina symptom och ditt allmänna mående.
Efter anmälningen styrs du antingen till en väntsal eller till ett observationsrum. Du vårdas sedan i enlighet med dina behov, på sjukskötarens och/eller läkarens mottagning.
Om dina symtom inte kräver jourmässig vård kan sjukskötaren ge dig instruktioner om vård hemma. Du kan också hänvisas till en mottagning vid din egen hälsostation under tjänstetid.

Undersökningar och åtgärder
En del undersökningar kan utföras redan innan du träffar läkaren, t.ex. urinprov, blodtrycksmätning och hjärtfilm.
Du är eventuellt tvungen att vänta på de laboratorie-, röntgen- och andra undersökningar som läkaren ordinerar. Det tar också tid innan undersökningsresultaten är färdiga. Då undersökningsresultaten kommit berättar läkaren om resultaten och beslutar om fortsatt behandling.
Väntetiden är vårdtid, under vilken man uppföljer ditt tillstånd. Om ditt tillstånd ändrar medan du väntar ska du meddela vårdpersonalen.

Fortsatt vård
Du får åka hem om dina symtom tillåter det. Du får eventuellt recept för läkemedelsbehandling.
Under uppföljningen hemma kan dina symtom ändra och därför kan du behöva ta kontakt på nytt.
Om dina symtom kräver sjukhusvård överförs du till en vårdavdelning eller till en annan vårdenhet.

Vid icke akuta ärenden, ring tfn 019-289 3000, vardagar kl. 8-16.