Vad händer de tre första månaderna?
De första tre månaderna av jobbsökningen är avgörande. Under denna tid har vi nära kontakt med dig som ny arbetssökande.
- Vi kontaktar dig inom fem dagar efter att du anmält dig och bokar in en inledande intervju.
- Vi kartlägger din situation, dina mål och ditt behov av stöd.
- Vi hjälper dig med arbetsförmedling.
- Vi ger dig råd om varifrån du ansöker om arbetslöshetsersättning.
- Vi informerar dig om dina rättigheter och skyldigheter som arbetssökande.
- Vi hänvisar dig till stödtjänster om det behövs.
- Tillsammans utarbetar vi din sysselsättnings-, aktiverings-, integrations- eller en sektorövergripande plan.
- Vi tilldelar dig en ansvarig sakkunnig som sköter dina ärenden.
Målet under de första tre månaderna är att du ska bli sysselsatt.
Rätt till arbetslöshetsförmån
Som arbetslös arbetssökande kan man ha rätt till arbetslöshetsförmån.
OBS! Man kan få arbetslöshetsersättning enbart för de dagar som man är/har varit registrerad som arbetslös arbetssökande.
Då du har registrerat dig som arbetssökande utreder sysselsättningsregionen din rätt till arbetslöshetsersättning. Aningen kan sysselsättningsregionen
- Direkt ge ett arbetskraftspolitiskt utlåtande till dig, på basis av de uppgifter som du har lämnat då du registrerat dig. Utlåtande kan antingen ge dig rätt till förmån eller inte.
- På basis av dina inlämnade uppgifter inleda en utredning för att reda ut rätten till arbetslöshetsersättning (gäller i första hand studier, företagsverksamhet, orsaker till uppsägning av arbetsavtal). Då ärendet är behandlat ges ett betalande eller icke-betalande arbetskraftspolitiskt utlåtande.
Sysselsättningsregionen meddelar dig om situationen per SMS, e-post eller genom telefonsamtal.
Då ditt arbetskraftspolitiska utlåtande har skickats till betalaren, antingen FPA eller en arbetslöshetskassa, ansöker du om förmånen från betalaren.
Mera information om ansökandet av arbetslöshetsförmåner hittar du här:
Rättigheter och skyldigheter
Som arbetslös arbetssökande har du både rättigheter och skyldigheter som styrs av lagar för att stödja dig i din jobbsökning.
Rättigheter för arbetslösa arbetssökande
- Sysselsättningstjänster
- Arbetslöshetsersättning
- Personlig sakkunnig
- Plan
- Kostnadsfria tjänster
Skyldigheter för arbetslösa arbetssökande
För att få arbetslöshetsskydd måste du uppfylla vissa skyldigheter:
- Söka jobb aktivt
- Hålla din jobbsökning aktiv i E-tjänsterna
- Uppdatera kontaktuppgifter i E-tjänsterna eller per telefon
- Rapportera ändringar
- Jobbsökningsskyldighet
Din ansvariga sakkunnig kan besvara frågor och förklara vad som gäller.
Kom ihåg att avsluta din jobbsökning i E-tjänsterna eller per telefon om den inte längre är aktuell.
Jobbsökningsskyldighet
Uppfyll din jobbsökningsskyldighet:
- Sök jobb som varar minst två veckor, svara på arbetsplatsannonser eller skicka in öppna ansökningar.
- Registrera dig eller ansök om jobb via bemanningsföretag.
- Marknadsföring din kompetens genom att publicera en jobbsökningsprofil på Jobbmarknadens webbplats.
Rapportering
Rapportera din jobbsökning via E-tjänsterna enligt datum fastställda i din sysselsättningsplan. Om du inte kan använda webbtjänsten, kom överens med din sakkunniga om en alternativ metod.
Konsekvenser vid försummelse
Om du försummar dina skyldigheter kan du tillfälligt eller för en längre tid gå miste om din rätt till arbetslöshetsersättning.