NY MODELL FÖR JOBBSÖKNING TRÄDDE I KRAFT 2.5.2022
I maj 2022 skedde ändringar i jobbsökningen, då den nya servicemodellen för arbetskraftsservice trädde i kraft. Den nya modellen gäller alla arbetssökande. Raseborg och Hangö kommunförsöks kunder har stegvis omfattats av förnyelsen. På denna webbplats hittar du information om vad den nya servicemodellen innebär och hur den påverkar arbetssökanden.
INSTRUKTIONER FÖR ARBETSSÖKANDE
Om du anmält dig som arbetssökande före den 2 maj 2022:
- Den nya servicemodellen gäller i samband med att din plan uppdateras.
- I samband med uppdateringen av din plan går din egen coach igenom vad den nya modellen innebär för dig.
- Fram till dess kan du följa din nuvarande plan och fortsätta din jobbsökning som tidigare.
Om du anmält dig som arbetslös från och med 2 maj 2022:
- Den nya servicemodellen gäller för dig omedelbart.
- Vi ringer dig inom fem dagar efter att du anmält dig som arbetslös.
- Vi går tillsammans igenom vad den nya modellen för jobbsökning innebär för dig.
DEN NYA KUNDSERVICEMODELLEN I ETT NÖTSKAL
Nordiska modellen för arbetskraftsservice trädde i kraft den 2 maj 2022 i Finland. Den kallas också för den nya modellen för jobbsökning eller den nya kundservicemodellen.
- Den arbetssökande ska söka jobb på egen hand.
- Den arbetssökande får mer stöd särskilt i början av arbetslösheten.
- Träffar med den egna coachen är regelbundna och äger rum oftare än tidigare.
- Den arbetssökande ska söka ett visst antal (0–4) jobb i månaden för att behålla rätten till utkomstskydd. Beloppet beror på den arbetssökandes situation och arbetsförmåga, och det avtalas alltid separat med den egna coachen.
- Karenserna blir lindrigare.
- Om du glömmer eller försummar dina skyldigheter en gång, får du en påminnelse som inte påverkar utkomstskyddet.
- Den egna coachen kontaktar den arbetssökande när det är dags att övergå till den nya modellen. Den arbetssökande behöver inte göra något före det.
Mera information hittar du på Arbets- och näringsministeriet webbplats: Vanliga frågor och svar om den nordiska modellen för arbetskraftsservice.
DE TRE FÖRSTA MÅNADERNA SOM ARBETSSÖKANDE
Under de tre första månaderna av jobbsökningen håller vi oftare kontakt med den nya arbetssökanden. Målet för de tre första månaderna är att du blir sysselsatt.
- Vi ringer dig inom fem dagar efter att du anmält dig som arbetslös.
- Vi träffar dig ansikte mot ansikte ca. en vecka efter samtalet. Vi träffas sammanlagt sju gånger, det vill säga i genomsnitt varannan vecka. En del av träffarna hålls ansikte mot ansikte, en del per telefon och en del på nätet.
- Vi kartlägger din situation, dina mål och ditt servicebehov.
- Vi ger dig råd i hur du ansöker om utkomstskydd.
- Vi går igenom arbetssökandes rättigheter och skyldigheter.
- Vi hänvisar dig till stödtjänster om du behöver det.
- Vi utarbetar en sysselsättnings-, aktiverings- och integrationsplan.
- Vi utser åt dig en egen coach, det vill säga en egen ansvarig tjänsteman.
VAD INNEBÄR SKYLDIGHETEN ATT SÖKA JOBB?
I den nya servicemodellen har arbetssökande skyldighet att söka jobb. Vilket innebär att den arbetssökande bör söka ett visst antal arbetsplatser i månaden för att behålla rätten till utkomstskydd. Skyldigheten att söka jobb avtalas alltid med egen coachen.
- Den arbetssökande bör i regel söka fyra jobb i månaden.
- I vissa fall kan antalet vara lägre eller att ingen skyldighet att söka jobb fastställs. Skyldigheten att söka jobb beror på den arbetssökandes situation och arbetsförmåga.
- Den arbetssökande får bestämma själv vilka jobb hen söker.
- Skyldigheten att söka jobb antecknas i planen. Planen granskas var tredje månad.
- När den arbetssökande söker det överenskomna antalet jobb i månaden och följer planen, har hen rätt till arbetslöshetsförmån.
KARENSREGLERNA ÄNDRAS – HUR?
I den nya modellen för jobbsökning är karenserna lindrigare än tidigare. Som en ny funktion införs påminnelseförfarande.
Påminnelse
- Om du försummar din jobbsökning eller inte följer planen, får du en påminnelse.
- Påminnelsen påverkar inte arbetslöshetsförmånen.
- Syftet med påminnelsen är att påminna dig om att den arbetssökande har skyldigheter som ska följas.
Karens
- Om du försummar din jobbsökning efter påminnelsen, kan en karens införas för dig. Med karens avses den period under vilken den arbetssökande inte har rätt till arbetslöshetsförmån.
- Karensen varar i antingen 5 eller 10 dagar.
- Om du upprepade gånger underlåter att söka jobb, kan du tillfälligt förlora din arbetslöshetsförmån.
- Om du vägrar att ta emot ett säkert jobb, kan du ställas i karens på 45 dagar.
JOBBMARKNAD ERSÄTTER WEBBPLATSEN FÖR TE-TJÄNSTERNA
I maj 2022 skedde det också ändringar i servicekanalerna för jobbsökning. Webbplatsen Jobbmarknad har ersatt den nationella webbplatsen te-palvelut.fi.
På Jobbmarknaden kan du:
- söka lämpliga jobb
- skapa en profil med vilken du får förslag på lämpliga jobb för dig.
Tjänsten Mina e-tjänster förblir oförändrad.